Hulst kan også love oss en mer tilgjengelig flerspiller i denne omgang. «Alles ønsker» er visstnok etterkommet, og først og fremst skal Killzone 3 være lettere å nyte med venner. Dette vil oppnås med bedre spillmoduser og tettere tilknytning til de voksende sosiale mediene (aner vi Twitter og Facebook-intergrasjon?). «Fundamental innovasjon» er da også lovordene til Hulst, men uten å få se hva denne innovasjonen visstnok skal bestå i, kan jeg ikke ta han på ordet riktig ennå.
Stereoskopisk effekt
Hva jeg kan snakke om, er opplevelsen av Killzone 3 i 3D.
PlayStation 3 har nylig fått en oppdatering som gjør at spill som er optimalisert for det kan avspilles i 3D på TV-skjermen. Måten dette gjøres på er litt annerledes enn vi er vant med fra de siste årenes storsatsing på 3D-kino med nylige Avatar i bresjen. Batman Arkham Asylum kom ikke for lenge siden ut med en såkalt «Game of the Year»-versjon der enkelte sekvenser av spillet kunne ses i 3D ved hjelp av ei rød/grønn-brilleløsning. Imidlertid er det ikke slik 3D-effekten til Killzone 3 fungerer. Den trenger både PlayStations prossesorkraft, og en TV som kan sende ut 3D-signaler.
Teknologien bak 3D-TVer er rimelig ny. Disse TVene kan bare fungere i sammenheng med «shutter»-briller som går på batterier, der TVen forteller brillene hvilket av bildene hver av øynene våre burde oppfatte i det gitte øyeblikket. Samtidig regulerer brillenes «lukkehastighet» etter et gitt MHz-tall korresponderende med TV-skjermen. Effekten likner det vi kaller 3D, men dens rette navn er stereoskopisk bilde – den digitale versjonen av gode, gamle View-Master om du vil.
Siden jeg på forhånd har sett litt på de forskjellige TV-merkenes forsøk med 3D-teknologi, må jeg tilstå at Sony kommer ganske langt ned på lista rent kvalitetsmessig. Svaret vil kanskje være å kjøpe en annen 3D-TV enn Sony sin, men nå er jo Killzone 3 en gang optimalisert for disse skjermer. To ting må imidlertid oppklares: Med «shutter»-briller trenger du ikke sitte rett foran TVen for at effekten skal fungere, og – kanskje viktigere – i Killzone 3 er det å spille i 3D helt frivillig.
– 3D har vært i fokus helt fra begynnelsen av, kan Hulst likevel forsikre meg, før han fortsetter:
– Killzone har alltid handlet om å lage et detaljrikt univers å fordype spilleren i. 3D er det ultimate verktøyet for å plassere spilleren virkelig inne i opplevelsen. Det er rett og slett en naturlig utvikling for oss. Det hjelper deg også i spillet, der det blir lettere å plukke ut motstanderne i dybden.
Keiserens nye klær?
Alle påståtte fordeler spillmessig (litt om det straks) klarer ikke tilsløre de strukturelle dilemmaene rundt 3D-TV: De færreste kommer til ha muligheten for å oppleve spillet på denne måten, og Guerillas valg om gå full 3D minner derfor litt om problematikken omkring det svært så krevende PC-spillet Crysis i sin tid – et spill som krevde så stor ytelse at sparegrisen måtte skrapes til siste øre.
Ikke minst må det sies at effekten ikke alltid er like bra. Dette er på ingen måte 3D i høydefinisjon. Da måtte du ifølge Guerilla brukt to PlayStation 3er. Resultatet er en ganske lavoppløselig grafikk, der både hastigheten til skjermoppdateringene og skarpheten til teksturene er rimelig labre.
Hva funker delvis i 3D? Ting på nært hold, hånd-til-hånd-avslutningsangrep, geværet i henda dine, raketter som suser mot og forbi deg, snøfnuggene, elementer som stikker ut av skjermen, dybden til sikteikonet ditt, som riktignok brukes til å bedømme noe rommessig avstand. Alt blir litt mer intenst, men ikke alltid på en gode måte.
Bakgrunnslandskapet på sin side blir veldig uklart og tilsløret, og den visuelt pene presentasjon blir i 3D-sammenheng ofte veldig grøtete. Samtidig er all konstant og gjentakende øyefokusering, som 3D-effekten krever, i lengden raskt hodepinefremkallende. Dette er absolutt ikke måten å spille på, om du planlegger å spille mer enn en time i strekk.
3D vil heller ikke være aktuelt for flerspillermodusen, og for meg virker det da som en dyr gimmick, mer enn noe annet. Skulle Guerilla først investert pengene sine i noe nytt kunne de heller lagt til en fullt fungerende samarbeidsmodus.
Kostnadene og risikoen bak valget om å gå full 3D med Killzone 3 er likevel verdt det, mener Guerilla. Både de og Sony har nemlig et svært kalkulert kort opp i ermet: Ingenting selger TVer som et fotballmesterskap, og i forbindelse med VM i Sør-Afrika planlegger Sony visstnok en storoffensiv for å få ut rimelige 3D-skjermer til folket.
«Killzone 3 virker å være mer av det samme som vi fikk i Killzone 2, med vekt på ordet 'mer'.»
Konklusjon
Killzone 3 virker å være mer av det samme som vi fikk i Killzone 2, med vekt på ordet «mer», da variasjonen av lokaler og bredden av nye gameplaymekanismer synes langt større enn før. Grafikk- og lydmessig er det også til å få bakoversveis av, og den samlede opplevelsen er mer enn spennende nok.
Ryktene om Killzone 3 er mange – lanseringsdato som skal knive mot Gears of War 3, PlayStation Move-kompatibilitet, samarbeidsmoduser for opptil fire spillere, og så videre. Det er derimot viktig å huske at Killzone 3 i følge utvikler Guerilla Games, fortsatt er i prealfa-stadiet – det er med andre ord ikke engang spillbart fra start til slutt. Spekulasjonene ryster Internett mens jeg sitter her og skriver, og kanskje vil noen av ryktene vise seg å være sanne. Likevel er det bare det jeg har formidlet i denne sniktitten som foreløpig er helt sikkert.
Du kan vente litt med å pusse geværløpet og 3D-brilleglassene, for datoen for spillets lansering er ifølge Herman Hulst foreløpig langt fra bestemt:
– Vi venter til vi blir ferdige med det.
Killzone 3 kan først forventes et godt stykke uti neste kalenderår. En spillbar demo kommer muligens til E3, både med og uten 3D-effekt, og Gamer.no vil selvfølgelig være på plass for å gi deg mer informasjon da. Kan hende 3D er en gimmick og keiserens nye klær – det er forsåvidt litt tidlig å skulle dømme det nord og ned. Men det var nok til å holde oppmerksomheten min borte fra Amsterdams søppelfylte gater denne dagen, og for det er jeg takknemlig.