Det neste spillet fra Ken Levine vil legge stor vekt på handlingene dine og hvordan de påvirker måten andre figurer ser på deg. I et intervju med GameInformer forteller Bioshock-skaperen om den nytenkende fortellerteknikken som styres av samhandlinger med spillets datastyrte figurer.
Levine forklarer at figurene han lager utstyres med ønsker og behov som bestemmer hvordan de reagerer på handlingene dine i spillet. Du kan velge å hjelpe, motarbeide eller ignorere enhver figurs ønsker, og valgene dine får ulike konsekvenser for hvordan de forholder seg til deg.
Endeløse muligheter
Ifølge Levine skal forholdene du bygger opp være dynamiske og kan hele tiden endre seg. Ved spillets slutt kan en figur hate deg, elske deg eller lande et sted i midten. Levine mener mulighetene er så godt som endeløse:
– Tradisjonelle forgreningsstrukturer har kanskje syv eller åtte veiskiller der valgene leder til ett av et knippe mulige utfall. Vårt system byr på flere tusen veiskiller som kan føre til godt over hundre tusen ulike stadier i hvert eneste forhold.
Hva spillet går ut på vil Levine foreløpig ikke si noe om, men gjennom en rekke «Tweets» bekreftet han tidligere i år at det er snakk om et historiedrevet spill med et sci-fi-preg. Han beskriver spillet som å leke med LEGO-klosser der du setter sammen ulike biter for å bygge din egen historie.
Med muligheten til å hele tiden endre historiens gang ønsker Levine å skape et spill du kan spille gjennom igjen og igjen uten å oppleve den samme historien to ganger.
Bioshock-studioet ble lagt ned i fjor.
Ken Levine stengte Irrational Games for å starte nytt studio »