Ken Levines neste spill byr på ny type fortellerteknikk

Bioshock-skaperen lager figurer med ønsker og behov.

I Bioshock Infinite var ikke valgene dine like viktige.
Take-Two Interactive
Vis mer

Det neste spillet fra Ken Levine vil legge stor vekt på handlingene dine og hvordan de påvirker måten andre figurer ser på deg. I et intervju med GameInformer forteller Bioshock-skaperen om den nytenkende fortellerteknikken som styres av samhandlinger med spillets datastyrte figurer.

Levine forklarer at figurene han lager utstyres med ønsker og behov som bestemmer hvordan de reagerer på handlingene dine i spillet. Du kan velge å hjelpe, motarbeide eller ignorere enhver figurs ønsker, og valgene dine får ulike konsekvenser for hvordan de forholder seg til deg.

Endeløse muligheter

Under GDC 2014 forklarte Levine hvordan han lager historiedrevne spill. (Video: Gamespot) Vis mer

Ifølge Levine skal forholdene du bygger opp være dynamiske og kan hele tiden endre seg. Ved spillets slutt kan en figur hate deg, elske deg eller lande et sted i midten. Levine mener mulighetene er så godt som endeløse:

– Tradisjonelle forgreningsstrukturer har kanskje syv eller åtte veiskiller der valgene leder til ett av et knippe mulige utfall. Vårt system byr på flere tusen veiskiller som kan føre til godt over hundre tusen ulike stadier i hvert eneste forhold.

Hva spillet går ut på vil Levine foreløpig ikke si noe om, men gjennom en rekke «Tweets» bekreftet han tidligere i år at det er snakk om et historiedrevet spill med et sci-fi-preg. Han beskriver spillet som å leke med LEGO-klosser der du setter sammen ulike biter for å bygge din egen historie.

Med muligheten til å hele tiden endre historiens gang ønsker Levine å skape et spill du kan spille gjennom igjen og igjen uten å oppleve den samme historien to ganger.

Bioshock-studioet ble lagt ned i fjor.
Ken Levine stengte Irrational Games for å starte nytt studio »

Kommentarer (2)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
lardvader
10 år siden

Vel dette høres litt spennende ut. Valgene man tar i Bioshock er fullstendig uviktige. Med fare for å tråkke på noen tær, men Ken Levine er i mine øyne en av de mest oppskrytte og overvurderte spilldesignerne. Ikke at det er noe spes galt med spill han har laget, men fatter og begriper ikke at folk gikk mann av huse da Infinite kom. Personlig koste jeg meg mye mer med eksempelvis Resident Evil 6; spillet som alle elsket å hate....

Alpha123
10 år siden

Vel dette høres litt spennende ut. Valgene man tar i Bioshock er fullstendig uviktige. Med fare for å tråkke på noen tær, men Ken Levine er i mine øyne en av de mest oppskrytte og overvurderte spilldesignerne. Ikke at det er noe spes galt med spill han har laget, men fatter og begriper ikke at folk gikk mann av huse da Infinite kom. Personlig koste jeg meg mye mer med eksempelvis Resident Evil 6; spillet som alle elsket å hate....

 

Nå synes nå jeg at rent spillteknisk så var Infinite så standard som du kunne få det. Lite til ingen innovasjon eller nytenkning der. Bare point & shoot standard FPS.

 

MEN

 

Utseendet og miljøet man spilte i var fantastisk kult. Atmosfæren var særpreget og selve historien blåste sokkene av meg. Det likte jeg VELDIG godt!

Dessuten så har jeg stor respekt for Ken Levine som spillutvikler. Han kimser ikke av folk som blir fornærmet over alt og ingenting og er en som mener at man MÅ ha frihet for å uttrykke seg som man vil i spillmediet. (les: gamergate)

Siste fra forsiden