Intervju

Kazunori Yamauchi

Lyse fremtidsutsikter for GT5 Prologue

Gran Turismo-skaperen gir oss mye å se frem til, og godsakene kommer allerede til høsten.

Kazunori Yamauchi, sjef for Polyphony Digital og hjernen bak Gran Turismo-spillene, var nylig på snarvisitt i Danmark. Vi kunne selvsagt ikke la sjansen til å stille denne legenden noen spørsmål gå fra oss. Femten minutter går imidlertid fort med den lystige japaneren og tolken hans, men ett og annet fikk vi lurt ut av dem.

Kazunori Yamauchi er skaper og produsent av Gran Turismo-serien på PlayStation. Vis mer

– Hvorfor har Gran Turismo blitt en slik suksess?

– Vi jobber hele tiden så hardt for å nå målene, at vi nesten ikke føler det som en suksess. Det er så mye arbeid. Gjennom alt dette harde arbeidet har vi alltid forsøkt å formidle bilenes skjønnhet og følelsen av å kjøre dem. Jeg tror serien har blitt så populær fordi spillerne skjønner denne filosofien. Det er nok noe man ikke helt kan beskrive med ord, men brukerne må selv få erfare bilene og omgivelsene uten at vi forstyrrer, legger til eller fjerner noe fra opplevelsen.

– Hvor ser du Gran Turismo om ti år?

– Det er ti år siden vi først begynte. De neste ti årene er jeg sikker på at det er mye nytt som kommer. Ting vi ikke har gjort enda, og som vi vil legge til. Men det er ikke sikkert at det er snakk om spillelementer, vi har jo ting som Gran Turismo TV, en funksjon som går utenom rammene for spill.

– Jeg må spørre deg om fremtiden til skademodellering i Gran Turismo. Kan vi håpe på dette i Gran Turismo 5?

– Alle spør etter skade. Vi håper faktisk å implementere skademodell i Gran Turismo 5 Prologue, i oppdateringen som kommer denne høsten.

– Er det mulig å implementere skade uten å ofre grafikk eller antall biler?

– Antallet biler som kan kjøre samtidig vil trolig måtte reduseres for å muliggjøre skade.

– Har dere planer om å forbedre flerspillermulighetene til prologen? Hvorfor er det ikke mulig å invitere venner til spillet ditt og å kjøre sammen med dem over flere løp?

"Antallet biler som kan kjøre samtidig vil trolig måtte reduseres for å muliggjøre skade."
Kazunori Yamauchi

– Vi vil absolutt gjøre det. Det vil også bli lagt til i den samme oppgraderingen.

– Hvilken bil er din favoritt i virkeligheten, og hvorfor?

Les også
Anmeldelse: Gran Turismo 5 Prologue

– Akkurat nå er faktisk min favoritt Nissan R35 GTR som nettopp kom ut, den går virkelig utenom andre bilers grenser. Det er mye ved den som er nytt og spennende.

– Riktignok er RUF med i Gran Turismo, og det kan sikkert være lisensproblemer involvert, men Turn 10 klarte å skaffe en Porsche-lisens. Er det noen håp for Porsche i Gran Turismo også?

– Det er en mulighet for at vi vil legge dem til.

– Hva er planene for de kommende oppgraderingene? Noen nye funksjoner?

– Som jeg nevnte tidligere blir skade lagt til, men det vil også bli lagt til nettbaserte sosiale tjenester, slik at spillerne kan kommunisere med hverandre. Det er noe vi vil fokusere på.

– Hvor lang tid tar det å lage en bil og en bane til Gran Turismo 5, i gjennomsnitt?

– En bane tar mellom ett og to år, avhengig av banen. En bil tar som regel rundt seks måneder.

– Er det noen aktive førere involverte i utviklingen av Gran Turismo?

Til høsten ser bilen din kanskje ikke like fin ut etter tyve konkurransepregede runder. Vis mer

– Nær slutten av utviklingen pleier vi å bruke testførere fra diverse bilprodusenter og racerførere som kontrollerer at alt føles riktig.

– Forza var tydelig inspirert av Gran Turismo, men har dere lært noe fra Forza 2 også?

– Jeg har egentlig ikke spilt så mange andre racingspill enn Gran Turismo. Jeg har vanskelig for å spille andre spill i mer enn fem minutter, etter det kaster jeg dem stort sett bort. Det er nok fordi de er så like, men samtidig så ulike i stil. Tilnærmingen er så forskjellig.

Takk til Kazunori Yamauchi som stilte opp. Det er gledelig å høre at det planlegges så fundamentale oppgraderinger til prologen. Hvis vi virkelig får en skikkelig skademodell, bedre flerspiller og mulighet til holde kontakt med venner, vil mange av ankerpunktene mot Gran Turismo 5 Prologue forsvinne. Det vil unektelig også bidra til å øke forventningene til Gran Turismo 5 ytterligere.

Kommentarer (12)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Joachimv
17 år siden

det jeg lurer på er om det kommer en ny utgave av prologen som må kjøps på BD, eller er det snakk om en oppdatering en kan laste ned via nettet til PS3? For om det er snakk om en ny release på BD så kan en jo si at det er lite vits i å betale 300,- for det, selv om en også kan si at det ikke er bortkasta liksom i og med at det er GT5 vi snakker om ^^

 

Til deres om har spillet: hvordan er lyden i spillet?

Isbilen
17 år siden

Lyden er kanskje mitt største ankepunkt. Det låter ikke så rått som det burde.

Tor Anders Berven
17 år siden

Lyden er skikkelig bra hvis du har et nogenlunde godt anlegg. Lyden er temmelig kjip rett ut fra tv'n. Men etter min erfaring, med et ok anlegg med sub og hdmi så er lyden helt topp med volumet skrudd litt opp.

asdfteam
17 år siden

Lyden er utrolig bra. Helt rått! :-)

Man kan velge i oppsettet hva slags lydoppsett man har (living room/small theatre/large theatre), får litt bedre dynamikk med 'større' oppsett, men da må man dra opp lyden litt også. Har man forsterkeren koblet til med HDMI kan man få 7.1 kanals PCM, ellers er det 5.1 DD. Lyden er heller ikke så overdrevet som i f.eks. NFS-spillene.

koronag
17 år siden

Nei, lyden er dårlig. Dette har alltid vært et problem i GT-spillene, det låter rett og slett for "snilt".

Siste fra forsiden