Lasse Lervik:
MAFIA 2 (PC/360/PS3)
Utgivelse: Tidlig 2010
Jeg var så heldig at jeg fikk besøke utviklerne av Mafia 2 i Tsjekkia allerede i april, og etter å ha sett med mine egne øyne hvor mye arbeid som går inn i alle aspekter av produksjonen så gleder jeg meg som et lite barn til det kommer ut.
Noe av det som gjorde eneren så fantastisk var hvordan det kombinerte realisme, autentisitet og en knallgod historie, og alt tyder på at dette er forbedret og videreført i Mafia 2. Jeg har vært heldig nok til å se på dette spillet to ganger nå, og det har gjort meg skråsikker på at dette blir et av de beste spillene på lange tider.
MASS EFFECT 2 (PC/360)
Utgivelse: 1. kvartal 2010
Jeg forelsket meg totalt i det første Mass Effect-spillet, og til tross for at mye av innholdet var rimelig overflødig så maktet det å underholde meg hele veien gjennom.
Mass Effect 2 ser ut til å videreføre det samme herlige kampsystemet og det fantastiske dialogsystemet, og da er jeg fornøyd. At kampene er mer actionfylte og legger seg mer mot et tredjepersonsskytespill enn tidligere er jeg ikke udelt positiv til, men så lenge jeg får mer av det samme som gjorde eneren så fantastisk så er jeg fornøyd.
BORDERLANDS (PC/360/PS3)
Utgivelse: 23. oktober 2009
Jeg ble veldig, veldig hekta på Diablo 2 i sin tid, og Borderlands er vel det nærmeste man kommer det spillet på noen år, til tross for at alt fra settingen til perspektivet er annerledes.
Høyt tempo, en hel drøss ulike gjenstander og våpen å leke seg med, et spennende figurutviklingssystem og en rekke ulike fiender i alle størrelser får det til å kile i magen min, og Gearbox' fremvisning på Gamescom var av det særs entusiastiske slaget. Dette blir nok bra.
HEAVY RAIN (PS3)
Utgivelse: Ikke kjent
Mange har store forventinger til Heavy Rain, inkludert undertegnede, og dette ambisiøse prosjektet fra Quantic Dream kommer med en rekke lovnader om å revolusjonere måten man spiller på. Dette skal være en interaktiv fortelling som setter spilleren i total kontroll.
Det høres sært ut når prosjektlederen David Cage sier «Heavy Rain må ikke være underholdende, men det skal tvinge frem følelser i spilleren ingen andre spill har greid» – men også spennende. Heavy Rain har mye å leve opp til, men det vi har sett av spillet har tatt elementene som gjorde forgjengeren Fahrenheit til en så spesiell opplevelse og foredlet de. Dette blir et av 2010s mest innoverende titler, så gjenstår det å se om det blir på en god måte.
BAYONETTA (360/PS3)
Utgivelse: 22. januar 2010
Til tross for at jeg i utgangspunktet verdsetter gode historier og personlige valg mer enn noe som helst når det kommer til spill så har jeg også en svakhet for hissige actionspill som lar deg koble ut hjernen litt og bare pløye gjennom legioner med fiender. Bayonetta ser ut til å treffe midt i blinken.
I dette spillet styrer du ei heks med pistoler montert fast til skoene, bazookaer festet til begge bena, et frekt arsenal av våpen og muligheten til å bruke håret (!) som våpen. Bayonetta er hurtig, stressende og voldsomt, og tilhengere av spill som God of War og Ninja Gaiden kommer nok til å kose seg gløgg ihjel med dette spillet.
BESTE UTGIVER/UTVIKLER
Electronic Arts' område var flere hestehoder foran resten. De disponerte halvparten av en diger hall alene, og den var fylt med en rekke sittegrupper, en stor bar, svært hjelpsomme PR-kontakter og muligheten til å selv prioritere hvilke spill du ville teste ut og når ved hjelp av et fiffig tidssystem og fri adgang. De delte også ut VIP-kort som lot deg liste deg forbi køen på messegulvet for å prøve titler det var stor oppslutning rundt. To tomler opp.
SKAMMEKROKEN
1C Company. Avtalen med disse russiske utgiverne/utviklerne var min aller siste på Gamescom. Presentasjonene var forhastet og noen ganger gjort av folk som snakket veldig dårlig engelsk, og jeg fikk mest av alt lyst til å bare gå fra hele greia etter en lang og slitsom dag. Stoffet vi fikk var heller ikke av det beste slaget. Rapp over fingrene med spanskrøret på 1C Company!
OG ELLERS?
Det var nok av sprø øyeblikk i Köln, men et som har brent seg fast i minnet i størst grad er nok da en liten langhåret portugisisk spilljournalist med colabunner mannet seg opp før han lirte av seg følgende spørsmål til en av karene bak Bayonetta: «Will it be possible to dress up Bayonetta in whatever clothes you like?» med påfølgende forvirring blant utviklerne. Creeepy.