I fjor klarte en gjeng erfarne utviklere å folkefinansiere Satellite Reign, som skulle bli en åndelig oppfølger til de populære Syndicate-spillene fra Lionhead-forgjengeren Bullfrog.
Syndicate-spillene – og nå regner vi selvsagt ikke med EAs meningsløse skytespill fra et par år tilbake – var en serie taktiske spill satt til et guffent cyberpunk-univers, der du ledet et internasjonalt selskap som måtte prøve å karre til seg makt. Dette gjorde du ved å sende agentene dine ut på oppdrag i verdens byer.
Syndicate i moderne drakt?
Satellite Reign følger omtrent samme oppskrift, og som vi ser av skjermbildene har det også lånt den visuelle stilen fra Syndicate-spillene. Agentene dine kontrolleres litt som i et sanntidsstrategispill, og vi loves stor frihet til å løse de ulike utfordringene vi får som vi selv ønsker.
Vi kan blant annet velge om vi skal bruke ren våpenmakt, eller mer subtile metoder for å oppnå målene våre. Spionasje, infiltrasjon og propaganda nevnes som alternativer til maktbruk. Utviklerne påpeker også at miljøene spillet foregår i skal være dynamiske og styres av en rekke simulerte systemer som spillerne kan påvirke.
Satellite Reign skal etter planen lanseres i løpet av første halvdel av 2015. Men som så mange andre utviklere av omfattende spill, vil skaperne legge det ut for salg i «early access» først. Den tidlige versjonen blir tilgjengelig allerede 11. desember.
Den første versjonen inneholder ett av spillets distrikter, og mye planlagt funksjonalitet mangler fortsatt. Utviklerne går i detalj om hva som er tilstede og hva som kommer senere på spillets Steam-side.
En av de mest profilerte skaperne av Satellite Reign er Mike Diskett, som jobbet med de originale Syndicate-spillene og var hovedmannen bak Syndicate Wars. Etter Bullfrog var han med å grunnlegge et studio som het Mucky Foot, som er mest kjent for det glimrende strategispillet Startopia.