Gløtter vi tilbake til nittitallet er det vanskelig å se forbi haugen av de hardbarka plattformmaskotene som på liv og død skulle være tøffe og kule. Blant disse fant vi også Battletoads – tre padder kalt Rash, Zitz og Pimple, som først dukket opp i det «argh, jeg kaster kontrolleren i veggen!»-vanskelige brawlerspillet med samme navn på Nintendo i 1991. Etter et par-tre oppfølgere og en animasjonsserie, forsvant de på midten av tiåret – nå kan de være på tur tilbake.
Mandag snuste noen NeoGAF-brukere frem et varemerke registrert av Microsoft for nettopp Battletoads. Varemerket skal ha blitt registrert 5. november, og skal omfatte videospill og annen underholdning. Nettspill nevnes med ord, uten at det nødvendigvis er helt tydelig hva det kan bety.
Lite å si for øyeblikket
At Microsoft har lagt varemerket under lupen er uansett sikkert. Om det resulterer i noe håndfast er det litt tidlig å si, men historisk er slike varemerkeregistreringer ofte opptakten til en annonsering. Til Polygon holder selskapet dog munnen forseglet inntil videre.
– Microsoft skaffer seg ofte forskjellige varemerker som en del av dets pågående businessstrategi, men utover det har vi ingen kommentar, lyder den ordknappe beskjeden.
Battletoads ble utviklet av Rare, selskapet bak Killer Instinct (nittitallsutgaven, ikke den nye på Xbox One), Donkey Kong Country og Golden Eye. Det siste tiåret har utvikleren vært en del av Microsofts stab, der de har utviklet blant annet Viva Piñata, samt en hel del Kinect-spill og grensesnitt i det siste.
Det er med andre ord neppe Rare som vender tilbake til paddene denne gangen. I stedet er det sannsynlig at Microsoft setter et annet sudio på jobben, slik de også gjorde med Killer Instinct på Xbox One i fjor.
Rare er for øvrig neppe det samme selskapet som på nittitallet nå.
Allerede i 2007 forlot grunnleggerne Rare til fordel for nye eventyr »