LONDON (Gamer.no): Thatgamecompany, som utvikler det kommende Journey, står blant annet bak spillet Flower fra 2009 – en vakker og utradisjonell opplevelse hvor du som et livlig vindpust blåser kronblader av blomster i ren natureufori. Jeg synes det er flott at det finnes mennesker i bransjen vår som har kreativitet til å komme med noe nytt, men det er kanskje enda mer imponerende at noen har baller til å gi ut galskapen.
Journey er et slikt spill, hvor selv en dreven spilljournalist sitter halvgapende og uforstående til det visjonære hoder prøver å fortelle ham.
– Vi ønsker å lage spill som føles annerledes enn alle de andre, og skape følelser hos spillerne. Journey er et spill som handler om å føle seg liten i en stor verden, og spillet drives frem av ditt ønske om å utforske verdenen. Det er ikke målet i seg selv men reisen som er det sentrale med spillet, sier kreativ sjef Jenova Chen til Gamer.no.
Rent og ryddig
Fremvisningen på Sonys PlayStation-messe i London for drøye to uker tilbake var mitt første møte med spillet, og det er liten tvil om at det har et svært gripende vesen som umiddelbart gjør deg nysgjerrig. Ved hjelp av et kunstnerisk og fargerikt grafisk uttrykk settes stemningen momentant da det som ser ut som en ung jente løper rundt i en ørken. Skjermbildet er helt rent. Ingen helsemåler, ingen minikart eller piler som peker hvor du skal. Alt fokus rettes mot spillfiguren og det lange sjalet hun har på seg der sandkornene kjæler med den beduin-inspirerte drakten hun er ikledd. Det er ingen tvil om at man blir forundret, samtidig som man føler seg veldig liten.
Det tar ikke lange tiden før man legger merke til det enorme fjellet som ruver i bakgrunnen av spillområdet, og det er dette du som spiller skal komme frem til:
– Når spillet starter, våkner figuren du styrer opp i ørkenen. Du vet ikke så mye om hvor du er eller hvorfor du er der, men drives frem av din egen nysgjerrighet. Til tross for at det til syvende og sist handler om å komme seg til fjellet, er det ikke destinasjonen men reisen som er selve essensen i spillet. Det er alt mellom der du starter og fjellet som er spillopplevelsen vi ønsker du skal oppleve. Du kommer til å møte mye på din ferd gjennom spillverdenen, men vi forteller deg aldri helt hva alt er – dette må du forstå og reflektere over selv, forsetter Chen.
Journey skal i likhet med Flower være et inuitivt og lett tilgjengelig spill. Dette er noe av grunnen til det rene skjermbildet. Et annet interessant faktum som underbygger dette, er at det i skrivende stund tas høyde for at du bare skal behøve å bruke to av PlayStation-kontrollerens i mange knapper i tillegg til de analoge spakene for å navigere seg videre i verden. Thatgamecompany holder kortene forholdsvis tett inn til brystet, men spillet kan nok kanskje karakteriseres som et plattformspill, hvor det dreier seg om å løse fysiske utfordringer for å oppnå progresjon i spillet.
Sentral flerspiller
I tillegg til å spille gjennom spillet alene, kan man også gå gjennom hele spillet i samarbeidsmodus, hvor to spillere samarbeider om å komme seg til det beryktede fjellet.
– Du kan tenke deg selv at hvis du går rundt i en stor by med mange mennesker rundt deg, legger du mye større merke til dingsene i lommene dine enn du gjør til menneskene rundt deg. Hvis du derimot går en fjelltur, hvor man blir små og sårbar ovenfor naturen, hilser man og anerkjenner de menneskene man møter. Vi ønsker å ta for oss akkurat dette, og gjenskape undringen som oppstår når man er en liten person i naturen. Når man får denne følelsen og møter en annen spiller over internett, vil man ikke automatisk forsøke å ta den andre spilleren. Journey er et spill som handler om å føle deg liten, og vi prøver å gjennomsyre hele spillet med dette, understreker Chen.
Det ble fokusert veldig på at de spillerne som møtes i spillverdenen skal samarbeide, ikke sloss. Paradoksalt nok velger utviklerne også å hindre at de skal kunne kommunisere med tekst eller tale, og dette blir noe av essensen med det hele. Den eneste måten du kan ytre noe til en annen, er ved å trykke på en knapp hvor du som spiller sender ut et tegn som er unikt for deg.
En- og flerspillersegmentet kommer også til å være fullt integrert, og det er ingen valg i meny for om man vil spille alene eller ikke. Andre spillere bare dukker opp der du er, og da kan dere samarbeide for å ta dere videre. Hvis du ikke skulle ha lyst til å samarbeide med en annen person, eller ikke liker en du allerede gjør dette med, kan du bare løpe fra ham, og han forsvinner ut av din sfære:
– Slik den nettbaserte spillverdenene er i dag, er det mye lagbaserte kamper mot hverandre («Team Deathmatch»), «Capture the Flag» og så videre. Videre har du overlevelsesspill som for eksempel Left 4 Dead. Mange av disse opplevelsene gir meg mye frustrasjon. Hvis jeg spiller sammen med en kompis en dag, så kan jeg for eksempel ikke spille neste dag hvis han eller jeg må på jobb da. Vi må begge være klare for å spille samarbeidsmodus, sier Chen.
– Vi ønsker å gi spilleren muligheten til å spille i samarbeidsmodus, men ikke bli begrenset av den grunn. På et tidlig utviklingsstadie valgte vi resolutt å fokusere på at spilleren skal føle seg liten. En stor majoritet av andre spill får deg til å føle deg nesten som en gud. Dette gjør igjen at hvis en spiller møter en annen i et internettspill, reagerer de nesten instinktivt med å tenke på hvordan man kan bruke de kreftene/ressursene man har på å ta den andre spilleren, snarere enn å tenke hvem den andre spilleren er, og hvordan man kan hjelpe hverandre, legger han til.
Gammelgresk
Som du sikkert forstår er det vanskelig å formidle noe konkret om nøyaktig hva Journey er. En av grunnene er at spillet er en ganske annerledes opplevelse, og en annen er at Thatgamecompany ikke vil gi ut for mye info ettersom uvitenhet later til å være svært sentralt for spillopplevelsen:
– Journey er ikke et rollespill hvor du går opp i erfaringsnivå og får tilgang til nye og sterkere våpen, rustninger og lignende. Det er ikke meningen at du skal føle deg mektig, og dine krefter er begrenset av omgivelsene, sier Chen.
Det som er helt sikkert, er at verden du løper rundt i er både magisk og interessant, og gir vibber til kultspill som Ico og Shadow of the Colossus. På din ferd til dette myteomspunnede fjellet vil du møte både ørken, skoger, huler og vintermiljøer, og hvis alle er like interessante som ørkenmiljøet vi fikk se på fremvisningen, kommer spillet til å bli en fryd for øyet.
Konklusjon
Journey er nok et annerledes spill fra Thatgamecompany, utvikleren som gav oss blant annet Flower. Det prøver å gjøre ting forskjellig fra den tradisjonelle tankegangen mange spillutviklere opererer innenfor i dag. Spillet ønsker ikke å gjøre deg mektig, men svak og sårbar i den store naturen.
Spillet kan på mange måter klassifiseres som et plattformspill, hvor du skal styre en underlig liten spillfigur på sin ferd mot et stort fjell. Den flotte og svært fantasifulle verdenen er både mystisk og interessant å utforske. Det kommer også til å være mulighet til å spille med en annen spiller. Den interessante vrien er her at dere må samarbeide om å løse ulike fysiske problemer, uten at dere kan kommunisere.
Spillverdenen er helt avhengig av slike annerledes-opplevelser for å kontinuerlig fornye seg og presse frem innovasjon, og forhåpentligvis kan Journey bli et av de spillene som setter spor etter seg i historien for akkurat det.
Journey kommer eksklusivt til PlayStation 3 og har foreløpig ikke fått noen utgivelsesdato.