Sniktitt

Journey to the Center of the Earth

Vi har tatt en titt på det kommende eventyrspillet Journey to the Center of the Earth, fra det franske selskapet Frogwares. Det er et klassisk pek-og-klikk-spill som foregår i en nyere versjon av den underjordiske verden Jules Verne skapte i sin bok "En reise til jordens indre".

Side 1
Side 2
Side 3

Gode førsteinntrykk
Basert på det vi har sett så langt ser det ut til at Journey to the Center of the Earth absolutt har potensialet til å bli et nytt storspill. Det foregår i en ny og spennende spillverden hvor utviklerne virkelig har kunnet bruke fantasien, og hvor det er mange muligheter for spennende oppgaver og gåter. Det er alltid forfriskende å se spill som ikke foregår i de samme trøtte miljøene vi ser så alt for ofte, og eventyrspillsjangeren er perfekt egnet til å la spilleren leve seg inn i fremmede og eksotiske miljøer.

Grafikken er flott, og stilen minner litt om Syberia og The Longest Journey. Det er med andre ord ikke snakk om noen teknisk imponerende grafikk, men bakgrunnene er stort sett nydelige og animasjonene er gode. Karakterene hadde imidlertid ikke hatt vondt av litt ekstra detaljer. Musikken er også flott, og også her minner stilen om det vi kjenner fra Syberia, noe som slett ikke er et dårlig tegn. Skuespillet høres relativt overbevisende ut så langt, selv om det er tvilsomt at vi finner noen kjente navn på listen over skuespillere.

Forslag til videreutvikling
Det er imidlertid en del ting utviklerne bør jobbe videre med. Oversettelsen til engelsk er ikke den beste, og det kunne dessuten vært greit å få litt mer informasjon om ting når du klikker på dem - selv ting som ikke nødvendigvis er interaktive eller viktige for gameplayet. De av oss som har spilt Kings Quest 6 husker kanskje hvordan et klikk på selv det minste lille objektet på skjermen førte til en lang, detaljert og interessant beskrivelse, ofte ispedd litt humor og noen språklige krumspring som fikk oss til å smile.

Dessuten bør eventyrspill holde seg så langt unna generelle, intetsigende beskjeder som mulig. Hvis spillet sier "du kan ikke gjøre det", eller "har du glemt noe?", så er spilleren like langt unna en løsning som han var før. Hvis du gjør noe som ikke er mulig, bør spillet fortelle deg hvorfor det ikke går, og gi en liten pekepinn på hva du egentlig bør tenke på. Journey to the Centre of the Earth er langt fra det eneste eventyrspillet som er litt sparsommelig med slike beskjeder, så derfor bør ikke dette oppfattes som noen direkte kritikk av dette spillet, men av dagens eventyrspill generelt. Det er jo også mulig at ting blir forandret innen spillet kommer ut i vår del av verden.

Konklusjon
Det ser ut som om Journey to the Center of the Earth kan bli en svært hyggelig opplevelse. Grafikken og lyden er flott, selv om spillet ikke kommer til å vinne noen priser for de tekniske prestasjonene. Spillverdenen er spennende og annerledes, og historien ser ut til å kunne bli engasjerende. Vi har kun hatt tilgang til en liten del av spillet, så det er vanskelig for oss å si noe sikkert om hvordan kvaliteten blir. Det som imidlertid er sikkert er at den kommende tiden blir svært spennende for oss som liker å sette oss ned med et godt eventyrspill. Det ser nemlig ut som spillindustrien er i ferd med å ta til vettet, og forstå at det enda er mange som ønsker nye eventyrspill.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden