Ingen enspiller
Joint Operations kommer ikke med noen enspillerdel, med mindre du regner med de mange øvingsoppdragene (som faktisk er veldig gode, og som gir deg en grundig innføring i alle de viktige aspektene ved spillet). Dette er for så vidt ikke noe problem - det hadde vært artig å kunne trene seg litt mot datastyrte motstandere, slik som i Battlefield-serien, men denne mangelen gjør egentlig ikke noe. Det at Joint Ops kun er et onlinespill får også den positive følgen at det ikke er noen behov for CD-basert kopibeskyttelse (for å spille online må du ha lisensnøkkel), noe som betyr at du ikke trenger CD-platen for å spille.
Nettkoden som Joint Operations kjører på virker veldig effektiv, og hvis du sitter på en stabil ADSL-linje vil du antakelig ikke ha store problemer med lagging med mindre du velger servere med høy ping. Det kan forøvrig være en idé å skru ned detaljnivået på grafikken hvis du sliter, da det blir mye å gjøre for grafikkortet når det skjer mye samtidig. Fysikken til kjøretøyene kan være merkelig, spesielt i forhold til kollisjoner. En jeep har ikke noe problem med å kjøre gjennom trær, hvis den bare kjører raskt nok. Med en APC har jeg opplevd å kjøre gjennom store murer og vegger (uten at disse har tatt skade av den røffe behandlingen). Ellers er Joint Operations dessverre plaget av en del små feil og irritasjonsmomenter, men det ser ut som Novalogic jobber svært hardt for å løse disse problemene - de har allerede gitt ut en oppdatering, og det er ingen ting som tyder på at de ikke vil støtte spillet videre.
God grafikk og lyd
Joint Operations har generelt veldig god grafikk. Teksturene er svært skarpe og detaljerte, og modellene er det ingen ting i veien med. Som forventet av et Novalogic-spill inneholder dessuten spillet flotte og realistiske vannrefleksjoner. Trærne ser kanskje litt simple ut i forhold til det vi kjenner fra storspill som Far Cry, men det er forståelig at utviklerne har måttet ofre litt for å få det hele til å gå glatt - her er det nemlig fryktelig mye som skjer samtidig (noe som også reflekteres i relativt høye minstekrav). Miljøene ser generelt ganske overbevisende ut, og helhetsinntrykket er rett og slett veldig solid. Kartene er for øvrig veldig forseggjorte, og de kommer alle med helt egne utfordringer, slik at hvert kart føles unikt i forhold til resten.
Lydmessig gjør Joint Operations en god jobb med å skape den rette krigsstemningen. Våpnene høres generelt autentiske ut, og du hører tydelig forskjell på de forskjellige typene. I heftige kampsituasjoner er larmen fra de mange eksplosjonene og skuddene nesten øredøvende, og å delta i en slik kamp (selv om du bare ligger flat på bakken og ber til høyere makter om at ingen skal oppdage deg) er nok til å få adrenalinet til å strømme frem. Det er ingen musikk inne i selve spillet, men dette er for så vidt like godt, da hørselssansen kan være vel så viktig som synssansen i mange situasjoner. Hvis viktige lyder ble overdøvet av et flott soundtrack ville det føre til en klar ulempe for de som ikke spiller med musikken avskrudd.
Konklusjon
Joint Operations: Typhoon Rising er et svært underholdende flerspillerspill. I utgangspunktet minner det svært mye om Battlefield-serien, men det inneholder nok særegent stoff til at det ville være urettferdig å beskrive det som "Battlefield med moderne våpen". Likevel; hvis Battlefield-spillene appellerer til deg er det svært sannsynlig at Joint Operations også vil gjøre det. Når godt over 100 mennesker kjemper samtidig klarer Joint Operations å skape en gameplayopplevelse som er temmelig unik, og dette er definitivt ikke et spill du vil gå lei av med det første. Perfekt er det dog ikke - merkelig fysikk i forhold til kjøretøyene, en rekke småfeil og det faktum at det er litt vel lett å dø kan legge en viss demper på stemningen enkelte ganger.