John Carmack er en av spillindustriens mest respekterte programmerere, og det er ikke uten grunn. Carmack har nemlig vært hovedmannen bak alle spillmotorene til id Software, og selv om de i dag overskygges noe av Epic og Unreal 3-motoren, er det ikke til å komme fra at id har vært synonymt med banebrytende 3D-grafikk siden dagene da Wolfenstein 3D toppet salgslistene.
Nå har han og id-sjef Todd Hollenshead snakket med Game Informer om en rekke ulike temaer, som episodebaserte spill, Doom-filmen, PlayStation 3 og Valve sitt Steam-system, men det mest interessante temaet er det nye prosjektet id Software holder på med.
John Carmack forteller at det nye spillet deres basert på en ny og original franchise, og at det på mange måter er litt ulikt det id Software har jobbet med til nå. Spillet skal ikke være et rent førstepersons skytespill, noe som kan bety at vi får elementer fra andre sjangere. Carmack håper de vil kunngjøre spillet senere i år.
Grafikkmessig benytter spillet seg for det meste av ny teknologi, med røtter i Doom 3-teknologien. Blant annet bruker det en forbedret utgave av MegaTexture-teknologien fra det kommende skytespillet Quake Wars, men i motsetning til Quake Wars, som kun bruker denne teknologien for landskapet, bruker det nye id-prosjektet MegaTexture-teknologien på alt vi finner i spillverdenen. Dermed økes detaljnivået betraktelig.
id Software kommer selvfølgelig ikke til å legge sine kjente franchiser bak seg, og forteller at de jobber med andre selskaper på nye spill i Wolfenstein, Doom og Quake-seriene (noe de har hatt tradisjon for å gjøre ganske lenge, med blant annet Raven Software som en relativt fast partner).