id Software-legenden John Carmack er ikke helt frelst på Valves visjoner om operativsystemet SteamOS og maskinvaresatsingen Steam Machines. Dette fortalte Quake- og Doom-designeren under en Nvidia-konferanse i Montreal forrige uke, der han delte scene med Tim Sweeney og Johan Andersson (via The Verge).
– Det virker litt usikkert for meg, det å flytte alt over til Linux og satse på den siden. Om det var et annet tilfeldig selskap hadde jeg vært mer avvisende, men siden det er Valve er jeg ikke det, forteller Carmack under konferansen.
Tok feil av Steam
Grunnen til at id Software-grunderen ikke tør stole helt og holdent på sin egen spåkule henger sammen med Steam-lanseringen for litt over ti år siden. Den gang skal Valve ha etterspurt å få Doom 3 på nettbutikken ved lansering. Carmack og gjengen ønsket ikke å binde seg til en så liten og ukjent distribusjonsplatform. Når Steam nå har karret til seg en stor del av pc-spillmarkedet, er Carmack ikke fremmed for at han kan ta feil igjen.
– Jeg tenker «Dere vil skape deres eget lille konsoll-operativsystem? Er dere gale?». Men om ti år kan det vise seg at de er briljante profeter igjen, sier Carmack.
Valves utopia
Forrige måned trakk Valve både operativsystemet SteamOS og planer om maskinvare opp av hatten. Det er snakk om en rekke forskjellige maskinvarekonfigurasjoner, som alle skal benytte seg av det Linux-baserte gratisoperativsystemet.
I tillegg til maskinvaren og operativsystemet har Valve en egen kontroller på lur som forkaster de vante analogstubbene til fordel for såkalt haptiske berøringsflater. Denne skal være spesialbygd for å egne seg til mer pc-spesifikke spill der mus og tastatur ofte regnes som den beste inputmetoden. Nylig demonstrerte Valve hvordan kontrolleren vil fungere med blant annet strategispill og skytespill.
Les også: Dette er maskinvaren til Valves nye spillmaskiner
Les også: Steam eksperimenterer med spilldeling