For en drøy måned tid siden ble det kjent at Fable-skaper Peter Molyneux forlater Microsoft for å danne et nytt, uavhengig spillstudio – 22Cans.
I et intervju med Eurogamer forteller spillegenden om hvorfor han valgte å ta hatten sin og gå.
Midtlivskrise?
Molyneux forklarer at selv om det var svært komfortabelt under Microsofts vinger og at det var givende å jobbe med Fable-konseptet, snek det seg inn en tanke:
– Jeg begynte å motta en rekke «lifetime achievement»-priser og når jeg stilte de opp på hylla og studerte de, slo det meg: Representerer disse det beste jeg har gjort? Eller er det en utfordring om å gjøre mer?
Han fortsetter:
– Jeg ble nærmest besatt og kunne ikke akseptere ideen om at jeg allerede skulle ha oppnådd mine største prestasjoner. Jeg måtte bite tennene sammen og prøve å gjøre noe virkelig, virkelig stort.
Etter et par samtaler med Microsoft, som ifølge Molyneux var svært forståelsesfulle, kom de til enighet om at Molyneux skulle gå egne veier. Ifølge Molyneux var nemlig de sjansene han som en kreativ person ønsket å ta, vanskelig å ta i et så stort selskap.
Konkrete planer vil den britiske spillskaperen ikke gå ut med, men i kjent stil snakker mannen i svært store ord. Han vil rett og slett forandre verden.
Spill som allemannseie
– Hvis jeg for fem år siden fortalte til deg hvor mange som kom til å spille spill akkurat nå, ville du kanskje lagt sammen tallene fra de mest suksessfulle spillene den gang og tenkt deg frem til to eller tre millioner spillere. Men dersom vi legger til iOS, Facebook, XBLA og Android kommer vi antagelig opp i hundrevis av millioner.
Molyneux hevder videre at vi nå har kommet til et punkt hvor spill begynner å bli allemannseie, på lik linje som at TV-en etterhvert inntok alle stuer.
– Når du nå har mobiltelefoner og nettbrett som er kraftige nok til å utfordre konsollene, virker det ikke så utenkelig at alle snart har tilgang til å spille spill.
Likevel ble ikke 22Cans startet ene og alene for å lage et mobilspill, skal vi tro utvikleren. Når Molydeux og kompanjongene ser på på spillbransjen slik den er i dag, ser de nemlig enorme muligheter for endringer og det er svært spennende.
Vil høre på spillerne
Selv om Molyneux ikke vil ut med nøyaktig hvilke planer selskapet har, forteller han at de håper på å ha noe å vise frem om noen måneder. Og hvis de har det, er det i hvert fall én ting han gjerne vil gjøre:
– Vi kommer definitivt til å involvere en form for samfunn i denne spillopplevelsen før den er ferdig. Jeg elsker tanken bak det Minecraft og Markus gjorde. Det å samle inn erfaringer fra brukere for å raffinere spillopplevelsen er er en essensiell del av utviklingen.
Men det er altså en stund til vi får se hva Molyneux og hans nystartede 22Cans kan by på. Kan de virkelig forandre verden? Det vil tiden vise.
Les også: Vår biografi om Peter Molyneux