Risikabel musikal
At ikke alt klaffet helt i Epic Mickey er derimot ingen kreativ brems for produsenten, som også har gjort noen lange sprang med toeren. Epic Mickey 2: Power of Two er eksempelvis en regelrett musikal, og det i et spillklima hvor noe sånt egentlig aldri har vært prøvd med videre suksess. Disney er snodig nok blant motstanderne.
– Disney forstår seg åpenbart på sang og musikaler, filmene deres er jo stappfulle av dem. Men jeg tror det er mange der som biter negler ut av bekymring for at de syv prosentene av unge gutter som spilte eneren skal forsvinne helt. Selv krysser jeg fingrene og regner med at spillerne er mer åpne for nye, interessant idéer enn folk liker å tro, gliser Spector.
Han vil selvsagt ikke ta en total risiko med det forholdsvis uutprøvde konseptet, derfor har han valgt å presentere dem via mellomsekvenser – en fortellerteknikk mange, inkludert undertegnede, synes hører fortiden til. Legenden har alltid en god forklaring på lur.
– Jeg er ikke veldig begreistret for mellomsekvenser i spill, men de har en hensikt, særlig når du vil nå et bredere publikum. Det er mange ting kjernespillere forstår som «mainstream»-publikummet sliter med. Alle forstår filmer.
– Mamma kommer aldri til å spille Epic Mickey, men hun kan se på at jeg spiller og nyte det gjennom mellomsekvensene. Hun kunne aldri sett på at jeg spilte World of Warcraft og fått noe ut av det. Grunnen til at jeg velger å vise musikkbitene på dette viset er at jeg gjenkjenner risikoen jeg utsetter Disney for ved å tvinge dem til å ha med musikaldelen.
– Samtidig vil jeg selvsagt at spillerne skal kunne holde inn A-knappen og hoppe over sangen om de vil. Du skal likevel vite at om dette går bra, så har jeg ingen lovnader til neste gang. En dag kommer jeg til å lage den ultimate spillmusikalen, hvor sangene er spillmekanikkene! Det prosjektet får likevel vente til jeg er sikker på at jeg ikke får sparken og drives ut av bransjen, humrer Disney-fantasten.
Omsider litt samarbeid
Som navnet antyder har også Power of Two et annet ess i ermet med samarbeidsspilling. Nå kan en andre spiller sømløst hoppe inn og ut av spillet i rollen som Oswald the Rabbit, seriens egentlige hovedperson, og han har sine helt egne triks på lur. I stedet for pensel og spann bærer han rundt på en fjernkontroll og kaster strøm, med de fordelene det innebærer.
Du kan for eksempel møte på en sikringsboks som kun kan aktiveres med duppeditten hans, og om du spiller med en kompis så blir det hans jobb å gjenkjenne disse åpningene. Om du er mutters alene så tar datamaskinen styring over triksene til kompisen. Det vil si at du aldri helt greier å riste av deg Mikkes rabiate storebror.
Noen ganger fyker man også over til en todimensjonal, hvor samarbeidsspillingen ikles en litt mer tradisjonell ham. Eventyrspillet ryddes under teppet til fordel for mer tradisjonelle plattformelementer, hvor gåteløsingen heller dreier rundt å hoppe på knapper og svinge seg i hverandres føtter a lá Rayman: Origins.
Epic Mickey 2 er likevel altfor uferdig til å rettferdig sammenlignes med det geniale plattformspillet fra i fjor, enn så lenge.
– Epic Mickey og Deus Ex er samme spill
Selv om det har skjedd betydelige sprang mellom de to Mikke Mus-spillene, for ikke å snakke om Warrens spillutvikling før tusenårsskiftet, insisterer han på at han ikke har forandret seg stort siden spill som Deus Ex.
– Jeg innsier at det kan være vanskelig, men se forbi innholdet og tonen i Epic Mickey. Fra et designperspektiv, fra et filosofisk perspektiv, er Deus Ex og Epic Mickey det samme spillet. Alt jeg har laget handler om å få fortelle din egen historie, ikke at JC Denton bruker solbriller om natta eller at du kan dreper hunder. Det er ikke poenget.
– Mine spill handler om at du bestemmer din historie, så la meg få gjøre det litt annerledes for en gangs skyld!
Vi må fortsatt vente til utgivelsen i september for å se akkurat hvor tydelige parallellene mellom Epic Mickey 2: Power of Two og Deus Ex er, men om alt annet går galt, lider nok ikke mannen med over 300 spillkonsepter i baklomma noen nød:
– Jeg har kjempelyst til å lage et andespill også. Vi får se, avslutter bestefaremnet.
Vi så på Epic Mickey 2 under et arrangement i Uppsala. Turen dit ble betalt av Disney.