Vi fikk nylig et gjensyn med Frankrikes mest kjente plattformhelt i Rayman: Origins, og spillet høstet mange godord fra vår anmelder.
I et intervju med Gamasutra kan Rayman-skaperen, Michel Ancel, nå avsløre at han ikke har særlig sans for Marios eventyr.
Ancel ble nemlig spurt om hvor mye inspirasjon han har hentet fra Nintendo og Mario når han har laget Rayman-spillene sine. Med tanke på at Rayman-spillene har en del til felles med rørleggerens eventyr, var spørsmålet kanskje ikke så uventet. Men svaret Ancel gav, må kunne sies å være det.
For Ancel hevder at han ikke har latt seg inspirere i det hele tatt av Mario når han har laget Rayman-spillene sine.
– La meg fortelle dere noe grusomt. Jeg liker faktisk ikke å spille Mario-spillene, sier Ancel og fortsetter:
– Jeg liker ikke skliingen, tregheten eller at jeg ikke kan lappe til fiender. Det er en fantastisk serie, og jeg skjønner hvorfor mange liker den, men det er ikke helt min greie.
Ancel forklarer at han tidligere heller spilte Ghosts n' Goblins, Heart of Darkness, Another World og andre spill som fokuserte på historiefortellingen.
Han legger til at han liker kontrollene i Mario, og skjønner hvorfor det fungerer. Men selv styrer altså Rayman-skaperen unna rørleggerens eventyr.
Les også: Tilbakeblikk på Rayman