Det amerikanske konkurransetilsynet – Federal Trade Commission (FTC) – avslørte denne uken at Warner Bros. i 2014 betalte en rekke YouTubere for å snakke positivt om Middle-earth: Shadow of Mordor, uten at videoene ble merket som sponset innhold.
I sin rapport refererer FTC til flere YouTubere, men Felix «PewDiePie» Kjellberg er den eneste som nevnes med navn. Nå mener svensken at han har blitt urettferdig behandlet:
– Det som skjedde var at mange YouTubere ble sponset, men fordi jeg er den største YouTuberen er mitt navn det eneste som dukker opp, forteller han i en ny video.
Merket videoen
Kjellberg mener i utgangspunktet det er feilaktig å si at han fikk betalt for å lage en positiv anmeldelse av Shadow of Mordor, fordi han ikke er en anmelder. Videre påpeker han at videoen hans faktisk var merket som sponset innhold, selv om han mener det ikke var et krav for to år siden.
Regler for informering om sponset innhold har eksistert i lang tid, men det var først i 2015 at FTC omtalte YouTube-videoer spesifikt i sine retningslinjer. Ifølge FTC skulle videoene i Warner Bros.-saken imidlertid ha vært merket, og en liten notis i beskrivelsen – slik Kjellberg merket sin video – skal ikke ha vært tilstrekkelig.
Akkurat på det siste punktet tar Kjellberg selvkritikk, og forteller at han nå har blitt mye flinkere til å informere seerne sine når han produserer sponset innhold:
– I dag nevner jeg det i begynnelsen av en video og i øverste linje av videoens beskrivelse. Jeg har ingen problemer med å opplyse om sponset innhold og jeg kommer til å fortsette å gjøre det.
Til slutt viser Kjellberg til rapporten fra FTC, som konkluderte med at det var Warner Bros. som hadde brutt reglene, ikke YouTuberne:
– Hvis jeg gjorde noe galt bør jeg ta konsekvensene av det. I dette tilfellet tror jeg ikke at jeg gjorde noe galt, mener Kjellberg.