Slåss med kropp og sjel
Kampteknikkene er stilige. Marvin forteller oss at utviklerne er svært inspirert av de gamle kung fu-filmene, og du vil blant annet kunne skade en fiende så mye med ett enkelt slag at vedkommende eksploderer. Alle bevegelsene er skapt gjennom "motion capture" gjort i samme studio som Ringenes Herre-filmene brukte, og de har blant annet hatt med seg stuntkvinnen til Kill Bill-skuespiller Lucy Lu. Spillet holder fremdeles et nøkternt perspektiv - du vil ikke se ville kameraforandringer eller den slags, da alt ses fra en fastsatt tredjepersonvinkel slik som i de to forrige BioWare-spillene. Likevel er grafikkmotoren denne gangen helt nyskapt, og selv om forskjellen fra Knights of the Republic ikke er blendende åpenbar er det likevel en forbedring.
Miljøene er også betraktelig mer interaktive i Jade Empire enn i tidligere BioWare-spill. Av og til vil du kunne ødelegge strukturer, og i ett eksempel ble vi vist en hule som raste sammen over en samling fiender. Spillere skal også kunne knuse møbler og bruke dele til å slåss med, eller tenne fyr på én fiende som igjen løper inn i en annen og forårsaker en flammende kjedereaksjon.
Figurene vil bruke såkalt "lip-sync" som får munnen til å bevege seg etter ordene som blir sagt, i tillegg til at de vil ha et bredt register av utrykk og evne til å vise følelser. Fysikkmotoren i spillet gjør vind til en faktor, og klær, flagg og annet tøymateriale vil flagre i vinden. Vi var vitne til det Marvin beskriver som "monstre av episke størrelser" - enorme steinkjemper som ragte flere titalls meter over hodet på hovedpersonen, og flere av monsterne i spillet vil du kunne forvandle deg om til underveis. Å se en forvokst padde komme mot deg i det du gjør deg om til en tilsvarende forvokst elefant er ubetalelig.
Et velkjent mini-spill
For å krydre litt opp i det hele og for å unngå et monotont gameplay, har BioWare lagt inn et litt spesielt mini-spill. For å komme seg rundt i spillverdenen bruker vår kjære helt ofte et slags fly (men glem tradisjonelt flydesign, dette så ut som en mekanisk mygg). Når du så suser opp i det himmelske blå forandres perspektivet til et typisk arkade-spill sett ovenifra, i rimelig kjent stil for de fleste spillveteraner. Her er det bare å skyte mot innkommende slemminger, plukke opp "power-ups" og foreberede seg til kjempen på slutten av flyturen. Denne delen av spillet er helt valgfri, men skal visstnok være én av veiene til spennende hemmeligheter.
Med BioWare bak spakene er det liten sjanse for at det skal gå galt når spillet lanseres eksklusivt til Xbox i andre kvartal 2005. På spørsmål om en mulig PC-utgave i likhet med Knights of the Old Republic var Marvin tvilende, men sa det ikke var utelukket for fremtiden. Jade Empire har mye å fare med og bruker en setting som er sjeldent brukt i rollespill-sammenheng, dermed kan resultatet absolutt bli positivt. Og det ikke overraskende, i hvert fall ikke i følge utviklerne selv:
- Dette er et episk eventyr i ekte BioWare-tradisjon, med mange minneverdige figurer som alle stiller med individuelle stemmer. Her kan du være god eller ond, og skaffe deg et rykte som vil følge etter deg hvor enn du går. Vi har lagt alt ned i dette spillet, forteller Marvin.