De fleste er godt kjent med BioWare-navnet, og selskapet har stått bak klassikere som Fallout-spillene, helt opp til nyere stjernetitler som Neverwinter Nights og Knights of the Old Republic. Det er rollespill de har peiling på, og nå legger de all erfaringen inn i Jade Empire - et rollespill satt i en typisk Asia-setting med kampsport, pagodaer, tigere og menn med lange øyenbryn og skjegg. Det er et slags Bruce Lee-univers satt i fargefulle jungelmiljøer hvor østens legender og myter er vevet inn i en hard virkelighet. Forebered deg på elleville kampsport-teknikker, elefanter som går på to ben og kannibaler som gjerne vil ha hjernen din på middagsmenyen. Vi satt oss ned med BioWares Jeff Marvin for å høre om detaljene.
Actionbasert rollespill
Jade Empire er først og fremst et rollespill som ikke sparer på dybde og skjebnestunge valg, med andre ord akkurat det du forventer av BioWare. Men i motsetning til for eksempel Neverwinter Nights og Knights of the Old Republic, er Jade Empire langt mer bygd på actionbasert gameplay slik at det skal være mer til kamper enn tall og statistikker. Du har en direkte kontroll over slag, spark og spesielle kampteknikker med kontrollen, og resultatet ser imponerende morsomt ut. For alle dem som er lei av turbaserte kampsystemer eller "klikk og se på"-gameplay, er dette en sann velsignelse som gir en større dybde til kampene, for tallene og statistikken er selvsagt fremdeles i bakgrunnen.
Du kan velge å definere din egen figur når du først starter spillet, eller du kan velge en av de forhåndslagde som BioWare sender med. Hver av figurene har sitt eget stemmesett og spesielle egenskaper som plasserer dem i klasse-kategorier - typisk rollespill, altså. Kampsport er selvsagt det viktigste av alt, og du vil i løpet av din karriere tilegne deg opp til 30 forskjellige teknikker som vises med individuelle animasjoner. Eksempelvis kan du forvandle fiender til stein, for der etter å gjøre en "legendary fist" og knuse dem til tusen biter. Marvin var en tydelig tilhenger av denne teknikken og benyttet muligheten til å vise det flere ganger.
Magi er også med
De fleste rollespill har en eller annen form for "magisystem", enten det er det gode gamle trylleformel-systemet i Baldur's Gate eller nanoteknologien i Anarchy Online. I Jade Empire har du tre forskjellige hovedattributter - "body", "mind" og "spirit". Førstnevnte er den typiske styrken og metabolismen din, mens de to andre går på evnen til å utføre magi-aktige øvelser. Sentralt i spillet står muligheten til å sakke ned tiden i ekte Matrix-stil. For å gjøre dette må du bruke mental energi, og slik vil du kunne se verden skifte farge og sakke ned farten, mens du fritt kan bevege deg for å unnvike innkommende projektiler eller slag. Har du spilt Max Payne-spillene vet du mer eller mindre hva dette går ut på.
Alt er ikke kamp, blod og vold. Tvert i mot - Jade Empire har dybde og historie. Du vil bli sendt rundt i en vidstrakt eventyrverden i spennende oppdrag med humor og alvor. Spillet minner veldig om Knights of the Old Republic i måten dialogene fungerer på. Du får et nærbilde av de to som konverserer, og nederst på skjermen følger det en rekke dialogsetninger du kan velge mellom. Her har du også muligheten til å true, imponere og smigre - akkurat som i Star Wars-spillet. Om du lykkes eller ikke går helt og holdent på tallstatistikkene dine. Og hvis du lurer - "Jedi Mindtrick" er for all del ikke en valgmulighet her.