Det er ikke fryktelig lenge siden vår MMO-guru Tor Egil tok en solid titt på den seneste utvidelsespakken til Eve Online, Tyrannis.
Den islandske utvikleren CCP har mange jern i ilden, og nå har de annonsert nok en utvidelse til det populære sci-fi-MMO-et Eve Online. Denne ekstrapakken vil være gratis, slik som alle de foregående, og skal utgis i november i år.
Denne gangen skal bakteppet være stadig hyppigere angrep fra fraksjonen Sansha's Nation, som kjemper for å skape et utopi i eget bilde og gjør det klart at ingen piloter skal få stå i veien for det. Dermed er det duket for en heidundranes samarbeidsopplevelse.
Jo mere vi er sammen
Med Incursion er fokuset nemlig på vennlig samarbeidsspilling, og spillerne kan blant annet hoppe inn og ut av fritt tilgjengelige skipsflåter til enhver tid. Her har man altså én overordnet fiende, men det er selvsagt fullt mulig å karnøfle hverandre i god, gammeldags Eve Online-stil.
Blant de andre nyvinningene finner vi en bråte nye skip, blant annet et moderskip fra Sansha-fraksjonen, et oppdatert verktøy for å skape piloten din, oppdatert grafikk, nye oppdrag, oppusset kunstig intelligens og et forenklet system for å lefle med planeter.
– Incursion markerer at PvE-delen (Player vs Environment, i motsetning til spiller mot spiller, journ. anm.) av spillet vårt beveger seg mer mot røttene til EVE Online, som jo er samarbeid. Det er også den største benyttelsen av Carbon Technology-plattformen til dags dato, og det har aldri vært flere spillere eller ansatte involvert i utviklingen av EVE Online enn det er nå, sier spillets sjefsprodusent Arnar Gylfason i en pressemelding.
I tillegg til alt det andre snopet vil utvidelsen også by på en oppgradering av Eve Gate, som er et nettleserbasert sosialt nettverk for de som spiller sci-fi-spillet, blant annet ved å introdusere nye fora for diskusjon.
Dermed er det bare å spenne på seg pilotbrillene og prøvefly en runde eller to, så er november her før man vet ordet av det.
Jeg tok også en berikende prat med en av nøkkelskallene bak Eve Online i San Francisco i mars, hvor vi blant annet snakket om CCPs fremtidige strategi og hva de gjør annerledes enn andre utviklere av massive onlinespill.