Call of Duty: Black Ops 4 rullet ut på butikkhyllene 12. oktober, og selv om spillet har fått mye positiv omtale, har ikke alt har vært en dans på roser. Flere har klaget på spillets servere, og nå innrømmer utvikler Treyarch at serverne faktisk kjører dårligere nå enn de gjorde under betatesten fra tidligere i år.
Lavere oppdateringsfrekvens
Mens spillere har kommentert Black Ops 4s serverytelse helt siden spillets lansering, var det først i helgen at saken ble belyst skikkelig. Reddit-bruker Smcro oppdaget nemlig at oppdateringsfrekvensen på serverne var nede i 20 hertz, redusert fra betaens 60 hertz.
Oppdateringsfrekvensen bestemmer hvor mange ganger i sekundet serveren sender og mottar informasjon fra PC-en eller konsollen til en spiller. En høyere frekvens er vanligvis å foretrekke, da det betyr at informasjonen du ser på skjermen din vil være mer nøyaktig.
En reduksjon fra 60 til 20 hertz betyr at Black Ops 4s fullversjon sender ut informasjon tre ganger så sjeldent som under betaen. Dermed kan det du ser være litt annerledes enn det en motspiller ser, og det kan være nok til at du taper en jevn kamp du ellers ville ha vunnet.
Treyarch innrømmer
Naturlig nok fikk Smcros oppdagelse mye oppmerksomhet, og det tok ikke lang tid før Treyarch så seg nødt til å kommentere saken. I sin egen oppdatering på Reddit forklarte utvikleren at valget ble tatt for å sørge for en stabil lansering, og at arbeidet er i gang med å oppgradere serverne.
– For en lansering med en såpass massiv spillerbase som kobler seg opp mot server over hele verden, konfigurerte vi infrastrukturen vår for å sørge for at spillets stabilitet ble prioritert fremfor alt annet.
Nå som lanseringen har kommet og gått, har teamet rettet fokuset mot justering av nettverksytelsen. I løpet av de neste to ukene lover Treyarch å slippe en rekke oppdateringer, som tar sikte på å forbedre både serverne og helhetsopplevelsen for spillere.
Her på bruket fikk Call of Duty: Black Ops 4 mye positiv omtale.
Les vår anmeldelse av skytespillet her »