– Ja, det blir mikrotransaksjoner i Sea of Thieves

Rare lover imidlertid å styre langt unna «loot»-kister.

Rare

Mikrotransaksjoner har blitt et brennhett tema i spillbransjen – såpass så at vi ofte får vite mer om kjøp av digitale gjenstander i et spill før vi får vite hva spillet faktisk går ut på. Fem uker før lansering er det enda mye vi ikke vet om sandkasseopplevelsen i Sea of Thieves, men at det skal ha mikrotransaskjoner: det vet vi.

Sea of Thieves får mikrotransaksjoner, men ikke «loot»-kister.
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

I et intervju med Eurogamer bekreftet utvikler Rare nylig at det blir mulig å kjøpe gjenstander for ekte penger i Sea of Thieves. Teamet forsikret imidlertid om at det ikke er snakk om «loot»-kister, og at kjøpsgjenstandene blir utelukkende kosmetiske.

Ikke tilgjengelig ved lansering

Som mange andre utviklere satser Rare tungt på konseptet «games as a service», altså spill som holder koken i lang tid og som tjener penger gjennom mikrotransaksjoner og salg av nedlastbart innhold. Utvikleren virker imidlertid å forstå at man må bygge opp tillit blant spillerbasen for at modellen skal lykkes, og kanskje derfor vil ikke bruk av ekte penger være mulig når Sea of Thieves først lanseres:

– De eneste samtalene jeg vil at folk skal ha om Sea of Thieves er hvilke eventyr de har vært på, hvilke historier de har å fortelle og hvorfor det er kult. Lanseringen handler om å levere den beste opplevelsen som overhodet mulig, å være der, høre etter og ta imot tilbakemeldinger, fortalte sjefsprodusent Joe Neate.

Når mikrotransaksjonene etter hvert rulles ut skal de ifølge Neate kun by på litt valgfri moro for spillere som måtte ønske seg det. De første varene på butikkhyllen blir ulike kjeledyr, som er til for å spre glede for både deg og de du spiller med:

– Det er helt valgfritt, men om du for eksempel hadde en apekatt kan du holde den akkurat som du kan holde andre ting i spillet. Samtidig jeg kan også plukke den opp og kaste den overbord, fordi det er morsomt. Den kommer tilbake. Det går bra med den. Jeg har kjempelyst til å gjøre det mulig å skyte andre ting ut av kanoner, inkludert apekatter og andre dyr, kun fordi det er gøy, forklarte Neate.

Foruten mikrotransaksjonene har Rare også planlagt å tilby store oppdateringer i tiden etter Sea of Thieves-lanseringen. Disse vil by på legendariske seilaser, flere fraksjoner og mye annet, men først og fremst ligger utviklerens fokus altså på lanseringen den 20. mars.

Mikrotransaksjoner forsvinner neppe med det første.
Activision tjente 32 milliarder på praksisen i fjor »

Siste fra forsiden