En fot i hver leir
– Dere jobber jo også med det massive skytespillet Dust 514. Hvilken rolle får det i den helhetlige planen deres? For min del virker det som om det er et forsøk på å endelig pumpe en stor menge spillere inn i et univers dere har bygd et solid fundament for. Det er jo ingen hemmelighet at den såkalte space marine-sjangeren er svært populær med spillserier som Gears of War, Halo og Killzone.
– Det er viktig å få med at det og Eve Online har forskjellige målgrupper. De kommer til ulike plattformer og befinner seg i vidt forskjellige sjangere. Det hadde vært å skyte seg selv i leggen å kannibalisere vårt eget produkt ved å krysse målgrupper, så selv om mange av våre Eve Online-veteraner sannsynligvis vil være nysgjerrige på Dust 514 så er de spillene i utgangspunktet ment å leve to separate liv i harmoni med hverandre.
– Vi snakker ikke så mye om sistnevnte enda, men jeg kan si såpass som at jeg har store forventninger og forhåpninger til det. Det jeg har sett av spillet internt er stiligere og mer «badass» enn noen av de lignende spillene der ute, og så har man hele aspektet med å koble seg opp mot dette rike, livlige universet fylt av genuine mennesker med givende roller som tar det hele til et nytt nivå.
– Jeg kan si så mye som at vi ikke har noen planer om å stige frem som en direkte konkurrent til disse spillene, men gjør det hele med vår egen vri.
– Har du anledning til å utdype hvordan denne symbiosen er tenkt å fungere?
– Ok, så vi lanserer straks vår trettende utvidelsespakke til Eve Online kalt Tyrannis, som handler om interaksjon mellom ulike planeter og tilfører nok en dimensjon til dette spillet. Her vil du få anledning til å bygge infrastruktur som omfatter gruvedrift, produksjon av varer, lagring og så videre på hvilken som helst av spillets drøyt 65 000 ulike planeter.
– Dust 514 består av ulike leiesoldatfraksjoner som gjør forretninger på disse planetene, og Eve Online-spillerne vil kunne leie disse til å utføre arbeid for dem og omvendt. Spillerne i sistnevnte er rompiloter som aldri forlater skipet sitt, og det betyr at hjelpen til gutta på bakken vil være uvurderlig. På samme måte vil spillerne i Dust 514 ofte ha hjelp fra oven, så det er et svært interessant og unikt samarbeid her som vi gleder oss til å fortelle mer om når tiden kommer.
– Hva med de gigantiske alliansene som har oppstått med årene, vil det ikke være en fare for at de blir en gedigen maktfaktor i Dust 514 og i praksis tar over hele spillet? Du har jo allianser som Goonswarm som ikke legger skjul på at de nyter å ødelegge moroa for andre.
– Vi er selvsagt veldig klare over motivet til mange spillere, blant annet de i Goonswarm. Nevnte allianse har jo for eksempel en representant i The Council of Stellar Management. Det å tillate at spillere ødelegger moroa for noen andre er en konsekvens av den frie strukturen vi har valgt i Eve Online, og det hadde vært rart å ikke tillate det i et skytespill som utelukkende fokuserer på kamp mellom spillere. Vi utvikler selvsagt ikke en plattform hvor erfarne spillere kan «eie noobs», men innser også at det er en del av spillet.
– Betyr utviklingen av Dust 514 at Eve-universet er en fellesnevner for alle deres planer nå for tiden?
– Nei nei, slettes ikke. Vi har også en foreløpig uannonsert tittel på vei, som ikke har noe med verken Eve Online eller science fiction å gjøre.
Kaos under kontroll
– Det kan virke som om CCP som selskap er rimelig unikt i seg selv, der dere har benyttet uortodokse og suksessrike grep for å kue svartemarkedet for digital valuta og gjort ting som å ansette fulltidsøkonomer for å holde et tett øye med den rike økonomien i Eve Online. Det virker i det hele tatt som om dere er en veldig leken og sammensveiset gjeng. Hvilken betydning har det for veksten deres som selskap?
– Vi fortsetter faktisk å ha en veldig positiv vekst, og vi ansatte hele 150 nye personer i fjor, noe som tok oss opp til drøyt 450 medarbeidere totalt. For øyeblikket har vi kontorer i Reykjavik, Newcastle, Shanghai og Atlanta, så det er ingen tvil om at vi ekspanderer radig. Å bevare sjelen og prinsippene selskapet ble grunnlagt på er utfordrende, og det som har vist seg å være mest effektivt er å alltid ha en leken stemning som en motvekt til den stive og formelle atmosfæren man gjerne ser i så store selskap.
– I fjor feide jo den økonomiske krisen over hele verden, og la mange selskap øde. Island var et av landene som ble særlig tungt rammet av denne nedturen, men jeg forstår det slik at dere greide dere godt?
– Det stemmer, og mye av det kan nok spores til at vi er et multinasjonalt selskap som for det aller, aller meste gjør forretninger med selskap og spillere fra andre land. Omtrent alle våre transaksjoner foregår i utenlandsk valuta, og derfor har vi fantastisk nok nesten fullstendig greid å unngå den forbigående krisen. En morsom bivirkning av de økonomiske problemene som oppstod var faktisk at vi opplevde en sterk vekst av brukere da det stod på som verst. Det kan virke som om folk har en tendens til å søke underholdning og et fristed når de gjennomgår såpass graverende problemer.
– Dessverre gikk det ikke like bra for alle de andre firmaene på Island, noe som betød at en hel rekke mennesker ble avskjediget. Det betød igjen at vi som fortsatt var i vekst kunne hyre mange svært dyktige mennesker, noe som selvsagt også gagnet oss. Vi liker å se på slikt hell i uhellet som at vi surfer bølgen av usikkerhet og gjør kaos til vår venn, og å omfavne kaos er faktisk en veldig sentral del av måten vi fungerer på som selskap. Vi er på ingen måte rigide.
Eve Online-utvidelsen Tyrannis kommer ut 26. mai verden over. Dust 514 har foreløpig ingen utgivelsesdato.