Selv om BioShock egentlig ikke har noe å gjøre med verken historien eller spillverdenen fra System Shock-spillene er det klart at dette er et spill som vil få svært mange likhetstrekk med disse to klassikerne. Irrational Games bygger nemlig her videre på det gameplayet de skapte for System Shock 2, og dermed blir BioShock et spill som føles som en System Shock-etterfølger, selv om det strengt tatt ikke er det.
Spillet foregår i et enormt laboratorium hvor vitenskapsmenn uten etikk og moral har drevet grufulle genetiske eksperimenter. Disse vitenskapsmennene er nå borte, og i stedet er laboratoriet befolket av eksperimentene deres; tre ulike typer muterte vesener som en gang ser ut til å ha vært mennesker. De tre typene er droner, jegere og soldater, og de lever sitt eget liv i det unaturlige økosystemet laboratoriet består av.
Dronene bruker dagene sine på å lete gjennom laboratoriet på jakt etter lik. Når de finner døde kropper sanker de inn genetisk materiale fra disse, og returnerer til "basen" sin. Soldatenes jobb er å beskytte dronene, mot jegerne som foretrekker å spise droner fremfor råtnende kadavre.
Det genetiske materialet som dronene sanker inn er svært viktig for spilleren. Når du implanterer dette i kroppen din kan du få spesielle egenskaper. For eksempel kan du implantere materiale som gir deg muligheten til å overleve svært sterk varme, for så å skru opp temperaturen i et rom slik at ingen andre tåler å være der, og du kan gjøre jobben din i fred. Det finnes en rekke slike måter å forandre på omgivelsene dine (og dermed spillereglene, både for deg og de andre) og kroppen din.
Det er imidlertid begrenset hvor mye slikt materiale du kan ha i kroppen, og det er mulig å bytte implantatene ut ved hjelp av spesielle helsestasjoner. En viktig del av gameplayet blir dermed å sørge for å hele tiden bruke de implantatene som passer best til den situasjonen du er i. Naturligvis får du også tilgang til en rekke våpen i løpet av spillet, og disse kan oppgraderes etter hvert (en rifle kan for eksempel oppgraderes til en snikskytterrifle om du har det nødvendige utstyret).
Utviklerne lover å lage en virkelig dyp gameplayopplevelse av typen vi ikke ser så ofte i dagens spillmarked, noe som gjør at dette virker som et spill gamere absolutt bør holde øye med. For øyeblikket vet vi ikke når BioShock kommer på markedet. Det har vært på planleggingsstadiet i tre år nå, og det er først nå at utviklerne føler seg sikre på at de har et konsept som kommer til å bli virkelig godt.