Id Software’s John Carmack er en av de mest innflytelsesrike spillpersonlighetene de siste tjue årene, og har hatt en hånd med i spillet om klassikere som Wolfenstein 3D, Quake og Doom.
I et intervju med Tom’s Hardware snakker Carmack om hvordan det er å jobbe med Apples nettbrett.
I forbindelse med en iPad 2-tilpasset versjon av Rage HD, som blant annet kjører i full HD og lar deg bruke en analog stikke, har Carmack testet hvordan et par råmodeller fra spillet kjører på nettbrettet. Og til tross for mindre prosessorkraft enn de rene spillkonsollene Carmack vanligvis jobber med, ser han potensialet i plattformen.
– For å få modellene til å kjøre på iPad 2 trengte vi ikke gjøre noe med dem. Vi brukte selvsagt ikke de samme megateksturene, men scener med mange figurer og former kjørte kjempefint.
Carmack forteller også at han mener vi ennå ikke har kommet dit hvor spill til iOS er optimalt tilpasset plattformen, slik han hevder man har oppnådd med PS3 og Xbox 360. Han mener også at optimaliseringen for iOS er et pengespørsmål.
– Vi har mer ytelse enn vi har råd til å utnytte. Å utnytte konsollene fullt ut lønner seg fordi vi vet vi kommer til å tjene titalls millioner dollar på å gjøre det. Men det er få iOS-applikasjoner som har gjort det samme, sier han og fortsetter:
– Du går ikke inn for å lage en iOS-app med det som mål å tjene millioner, og du bruker ikke et år ekstra for å spesialtilpasse ting. Folk sier at nettbrettene yter det samme som konsollene, men det er feil. IPad 2 har omtrent halve ytelsen av moderne konsoller, og det er et rundt regnet anslag.
Carmack mener allikevel at vi har store ting i vente fra iOS-plattformen fremover.
– Neste generasjons mobile plattformer kommer til å være desto kraftigere, og antagelig kraftig nok til at man ikke trenger massiv tilpasning. Antagelig vil det være relativt enkelt å overføre spillene, begrensningene kommer til å være på distribusjon og lagringsplass.
Les også: – Spill på disk vil overleve
Les også: Test av iPad 2 hos Amobil.no