Leserinnlegg

Invester i ditt drømmespill

Kunne du tenke deg å være med på å finansiere utviklingen av spill? Det vil Valves Gabe Newell legge til rette for.

Valve Software med Gabe Newell i spissen har lenge hatt en stor stjerne i boken til spillere over hele verden, med populære serier som Half-Life, Counter-Strike, Team Fortress og Left 4 Dead i porteføljen. De har også etter hvert blitt kjent som et selskap som liker å tenke nytt og prøve ut nye modeller. Ikke minst har de utfordret den tradisjonelle butikkdistribusjonen av spill med sin digitale distribusjonsplattform Steam.

Ville du ha investert i utviklingen av Braid?

I et intervju med ABC TV har Gabe Newell fortalt litt om hvilke mulige innovasjoner som opptar ham for tiden. I disse finanskrisetider er det nok ikke alltid like enkelt å skaffe kapital til nye idéer. Bankene er ikke like slepphendte, og utgiverne har nok ikke like mye å rutte med, og det er nok deler av grunnen til at Newell sysler med idéen om en løsning der spillinteresserte selv kan være med på å finansiere utviklingen av nye spill. På den måten, sier Newell, kan spillere selv finne prosjekter som ser spennende ut, investere noen kroner, og få en avkastning på et senere tidspunkt i tillegg til å sikre seg en kopi av spillet. Newell mener det vil være verdifullt å lage en infrastruktur og få klarhet i eventuelle rettslige spørsmål slik at man kan tilrettelegge for finansiering fra spillsamfunnet fremfor finansiering fra utgivere og banker.

– I venturekapital finnes det et konsept som sier at de beste investorene er dine kunder, fordi de har en sekundær interesse i investeringen. Hvis du lykkes vil de ikke bare ha avkastning på investeringen, de blir også veldig fornøyd hvis du lager et storartet spill de kan spille, sier Newell.

Drivkraften skal altså være todelt. Dels skal spillere bidra for å få flere gode spillopplevelser, og dels skal de gjøre det for å få muligheten til å tjene noen kroner. Valve-sjefen forteller videre at han ønsker å videreutvikle Steam-plattformen til å tillate utviklere å presentere sitt prosjekt for publikum og åpne for investeringer direkte. På den måten kan utviklerne få de nødvendige kronene til å sette i gang utviklingen, mens spillere får et mer direkte eierskapsforhold til spillet.

Ville Duke Nukem Forever blitt ferdig om spillere fikk bidra? Jeg tviler. Vis mer

Det er en kjensgjerning at det finnes mange ekstremt engasjerte spilltilhengere der ute. De nettbaserte spillsamfunnene vokser stadig, og tanken til Valve er nok at jo mer man ser på det som en ressurs, jo større suksess vil man ha. Ikke bare er spillere en finansiell ressurs. Mange spillere har også sterke meninger, og elsker å få et ord med i laget. Med et stort antall små investorer vil det kanskje være muligheter for et slags direkte demokrati når det gjelder viktige designvalg. Muligheten til å påvirke utviklingen kan være en ekstra drivkraft for å få spillere med på spleiselaget.

Med tanke på hvor enkelt det er å få tak i spill i dag er det heller ikke alltid spillere må ta stilling til hva de skal bruke penger på. Tilgjengeligheten av piratkopier er så stor at spørsmålet noen ganger heller blir hvem man ønsker å støtte. Mange spillere sier åpenlyst at de velger å kjøpe spill fra utviklere de mener fortjener det, og så piratkopierer resten. Newells foreslåtte system kan kanskje øke viljen til å bidra ved at spillere får en mer direkte visshet om at de pengene de eventuelt investerer er direkte med på å gi dem kvalitetsspill som de kanskje ikke ville fått se ellers.

I ytterste konsekvens kan et slikt system, om det blir utbredt, være med på å styre spillutvalget. Istedenfor at utviklere gjetter på hva spillerne ønsker, kan spillerne selv fortelle hva de vil ha, ved å støtte de prosjektene som ligger deres hjerte nærmest. Kanskje kan idéer som ellers ikke ville fått finansiering da ha en større sjanse til å bli satt ut i livet.

Vi vil gjerne vite hva våre lesere tror om et slikt konsept. Kunne du tenke deg å investere noen hundrelapper i et spennende nytt spillprosjekt? Diskuter saken i kommentarfeltet nedenfor.

Kommentarer (36)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Fedme
16 år siden

Hadde ikke v?rt s? dumt.

efikkan
16 år siden

Jeg er skeptisk til det her. Forhåndsbestilling av spilltitler burde være mer enn tilstrekkelig. Enkelte bør nok revurdere sin utviklingsmodell.

tormoddf
16 år siden
Jeg er skeptisk til det her. Forhåndsbestilling av spilltitler burde være mer enn tilstrekkelig. Enkelte bør nok revurdere sin utviklingsmodell.

 

Her vil jeg tro man snakker om investeringer som skjer lenge før det blir aktuelt å legge spillene ut for forhåndssalg. I tillegg er det som oftest butikker som tar imot forhåndsbestillinger, altså ser ikke utvikleren snurten av de pengene før spillet faktisk leveres. Det er vel noen utviklere som tilbyr forhåndssalg direkte, men det utgjør nok ikke en særlig stor andel, og jeg vil tro det ville monne mer om man fikk presentere seg gjennom en portal som Steam som har et stort publikum allerede.

007CD
16 år siden

Tja om vi kunne ha forlangt en diesel variant istedet for en damp variant så kan det være greit.

Men må man ha damp så investerer jeg ingenting i allefall.

Cappo
16 år siden

Her snakker vi skikkelig ett skritt frem og to tilbake.

Ideen er god. Spillere selv investerer i et spill og kan få både spille de liker og ha mulighet til å tjene litt penger.

Men det er et veldig stort men her. Hvis du ønsker å tjene litt penger i tillegg, så vil du jo bare investere i sikre produkter. Altså spill som har en velkjent oppskrift og mest sannsynligvis vil selge veldig bra selv om det ikke blir kritikerrost. Og da er vi jo like langt, for poenget med denne modellen er å finansiere spill som tenker nytt.

 

Det er alltids en risiko med spill som tenker nytt og slike spill er i bunn og grunn nødt til å finansieres av spill av velkjent karakter og som selger bra.

 

Noen er veldig anti-oppfølger, men husk, inntjeningen på disse finansiere nye spill.

Og kun det at det er en oppfølger betyr ikke at spillene er dårlige. Bare se på spill som Doom 3, Half Life 2, Diablo 2, Warcraft 3, osv.

 

Bare se på Blizzard og World of Warcraft. Det ene spillet finansiere jo omtrent samtlige andre prosjekt fra Blizzard alene. :p

Siste fra forsiden