Sindre «Sviken» Rygg har 10 år med både Counter-Strike og Dota 2 bak seg. Han har også gått Sosionomlinjen, og startet nylig med League of Legends. Nå skal han undervise i Counter-Strike: Global Offensive og League of Legends ved Garnes videregående skoles nye e-sportrettede programfag innenfor toppidrett. Studiespesialiseringen begynner nå i august, og blir behandlet på samme måte som fotball og håndball på samme skole, med eksamen og karakter på vitnemålet.
– Jeg ønsker å fjerne noen av fordommene mot spill og e-sport. Det er viktig å få frem at man ikke nødvendigvis er asosial, har dårlig kosthold, lever i isolasjon og sover lite, forklarer Rygg overfor Gamer.no.
– Man snakker med mye mennesker når man spiller, man utvikler forhold med de man spiller med. Det er veldig sunt – spesielt i 15-års alderen.
Rygg fikk lærerjobben etter et intervju med avdeldingsleder ved Garnes videregående skole. I intervjuet la han frem sine tanker om hvordan undervisningen burde foregå og hva han så for seg at hans rolle som lærer for e-sport burde være. Det var blant annet viktig for ham å kunne å gi elevene mestringsfølelse. Det kan, slik han ser det, være med på å redusere frafall i skolen.
– Vi ser at mange ikke er like engasjert på skolen som de er foran dataskjermen. derfor prøver vi å kombinere data og spill med skole på en måte som kan skape et godt miljø og gi mestringsfølelse. Dersom de trives på skolen, kan det også gjøre at de presterer bedre i flere fag.
LES OGSÅ: Elevene overbeviste rektoren om å ha e-sport som idrettsfag på Gausdal videregående skole »
Har variert LAN-erfaring
Rygg sin største bragd innen e-sport, kom i 2009 da han sammen med laget Alcimists Unleashed vant finalen i en Counter-Strike turnering på The Gathering i Vikingskipet. Etter å ha vunnet denne, ble han og laget kvalifisert til ESWC i Korea hvor de spilte seg til en fjerdeplass. I 2008 vant han også en «1 mot 1»-turnering på The Gathering og stakk av med hele 35 000 kroner.
– Etter det har jeg ikke så mange meritter, men jeg fått med meg mange erfaringer på veien, sier 24 åringen og utdyper:
– Jeg spilte for eksempel veldig dårlig på LAN i en periode og ble beskyldt for å jukse online. Da jeg kom på The Gathering skulle jeg bevise at jeg ikke jukset online, men ble så nervøs at jeg hadde 0-15 i score. Jeg har altså opplevd det å være ganske nedtrykt å prestere dårlig, og samtidig det å hente meg inn igjen å prestere bra.
– Grunnlaget vil være ferdighetsnivå og fremgang i ferdigheter gjennom året
Etter at det ble kjent at Garnes skulle satse på e-sport, har det blitt stilt mye spørsmål rundt hvordan karakterene skal settes og hvordan undervisningen vil foregå i praksis. Det virker utfordrende å skulle sette karakter i spill, men Rygg og Garnes Videregående Skole har deler av planen klar.
– Grunnlaget for karakter i faget vil være ferdighetsnivå og fremgang i ferdigheter gjennom året . Den måler vi blant annet på evnen til kommunikasjon, samspill, konsentrasjon og det å løfte hverandre i vanskelige situasjoner i spillet.
– Lærerplanmålet i idrett vil også påvirke grunnlaget for karakter. På den måten følger vi samme mål som andre topp-idrettslinjer.
Når det gjelder undervisningen i e-sport, har den nyansatte læreren gjort seg noen tanker. Samtidig er han åpen om at mye vil måtte tilpasses underveis i skoleåret. Han vet nemlig ikke hvilket nivå de kommende elevene er på i de respektive spillene enda.
– Vi skal ha undervisning to timer på onsdager og fire timer på fredager. Annen hver onsdag vil vi bytte mellom Counter-Strike: Global Offensive og League of Legends.
– Vi vil også arrangere noe som heter «månedens spiller» der vinneren vil få stilige «in game»-gaver fra Steam.
Vil ikke fokusere på å lære bort mekaniske ferdigheter
Rygg kommer ikke til å fokusere så mye på å lære spillerne «aim» eller andre rent mekaniske ferdigheter i spillene. Han vil bruke sin sosionom-bakgrunn for å hjelpe spillerne på andre måter. Han anser nemlig sin rolle som mer «psykologisk coaching».
– Det blir viktig å øve på mentale utfordringer, samspill, holdninger innad i spillet og kommunikasjon.
– Jeg vil naturligvis at elevene skal vinne, men det viktigste for min del er å legge opp til at de har det gøy og er positivt innstilte. Vi skal lage et trygt forhold og det er viktig å kunne snakke sammen.
Rygg håper også at det blir mulig å sette opp to lag som kan jobbe sammen gjennom skoleåret. Dersom de klarer det, vil målet være å dra på LAN sammen og melde seg opp til Telenorligaens vår-sesong. Samtidig har han en drøm om at flere videregående skoler begynner å gi e-sport som et tilbud, slik at skolene kan konkurrere mot hverandre.
– Det blir vanskelig å utvikle spillerne uten å danne lag, men det er fremdeles under planlegging hvordan vi skal gjøre det. Vi vet jo ikke nivået på spillerne enda. Men det hadde jo vært veldig gøy å prestere på LAN og eventuelt kunne konkurrere mot andre skoler.
– Hvordan vil du jobbe med å knytte elevene sammen som lag?
– Jeg har sett på forskningen rundt «team building» og trenerrollen, og skal bruke noe av det jeg har plukket opp der.
– Det er generelt stor mangel på coaching i e-sport så det er lite å hente direkte derfra. Det jeg vet jeg skal gjøre, er å fungere litt som en personlig trener med fokus på kosthold og gode søvnvanger slik at elevene kan yte bedre mentalt.