– Hvor mange rollefigurer kan man drepe? Er det mulig å gå på drapstokt og utslette hele byer?
– Ja, du kan utslette omtrent hele byer. Jeg tror det er en ting som alle sier at de vil gjøre, men ingen gjør. Og det tar oss måneder med utvikling å gjøre det mulig. Men ja, vi forsøker å tilrette legge for dette så godt som mulig.
– I Oblivion var det mulig å finne en helt unik enhjørning. Blir det noe slikt i Skyrim også, for eksempel en avskyelig snømann?
– Jeg skal jo ikke her og avsløre alt snopet i spillet! Men ja, vi har en skjult innhold, og det er ikke en enhjørning.
– Morrowind og Oblivion har hatt enorme utviklingssamfunn blant spillerne. Er det noe de har laget som dere har valgt å integrere i Skyrim?
– Jepp, en hel del faktisk. Mye av det går på balanse. For eksempel hvor kjapp progresjonen skal være, eller hvor vanskelig spillet er. En modifikasjon vi har lært mye av er faktisk veldig enkel, og spilte på hvordan buer fungerte. De var mye tyngre å dra tilbake og skadet mer. Det er noe du merker godt i Skyrim.
Forenkler egenskaper
– I Oblivion begynte spillytelsen å dale etter en stund. Har dere fikset dette?
– Dette er faktisk noe vi ordnet opp med en oppdatering til Oblivion. Jeg føler at vi har mye bedre grep på plattformene vi utvikler til nå. Det er fortsatt et spill folk kan komme til å spille over 500 timer, og det er en utfordring for oss. Vi blir mye bedre, men kan ikke garantere at du kan spille så lenge uten problemer.
Har man kjerneegenskaper som styrke og utholdenhet i tillegg til de mer spesifikke?
– Okei, så man har 21 ulike småegenskapene. Deretter er det tre kjerneegenskaper: magi, helse og utholdenhet. En tilhenger kan komme til å si «du fjernet mine åtte kjerneegenskaper!», og jeg svarer «hvilke vil du ha?». «Jeg må ha intelligens, fordi det påvirker magien min». Vel, nå har du en enkel statistikk for magi. Vil du øke ferdighetene dine innen magi så putter du poeng i magi, du trenger ikke å gå omveien via intelligens.
– Skyrim blir den første befatningen mange har med The Elder Scrolls-serien. Gjør dere noe for å gjøre inngangen til serien smidigere?
– Vi antar alltid at du ikke har spilt noen av våre foregående spill. Alle spillene står på egne bein. Jeg tror at dette er enklere å komme inn i på grunn av måten det starter på. Mange introduseres nok til spillene våre fordi de er pene førstepersonsspill, er vante til Call of Duty og tenker «ålreit, jeg vil prøve rollespill». Erfaringen vår er at disse takler dybden etter et par timer.
– Gjør dere noe gameplay-messig utenfor spillet? For eksempel via nettsteder eller iOS-applikasjoner.
– Dette er noe vi har tenkt en del på, og som vi fortsatt leker med.
– Blir det mulig å kjøpe et eget hus?
– Det blir mulig å kjøpe et foreløpig ubestemt antall hus.
Mye frihet
– Vil innsnevringen av kjerneegenskapene gjøre at det blir lettere å kombinere for eksempel sverdkamp med magi? Blir det enklere å være en hybrid?
– Det er opp til deg! Du disponerer selv poengene dine, men for å oppgradere de ulike småegenskapene via det nye systemet vårt så må du ha et visst antall poeng i den egenskapen. Vil du ha de råeste egenskapene så må du investere en del i dem. Det systemet vårt først og fremst gjør er å la deg ombestemme deg.
– Hvordan håndteres sverdkamp? Kan man velge å hugge til venstre eller høyre?
– Ja, man velger retning med styrestikka. Det er også mulig å utføre ulike kombinasjonsangrep, hoppe bakover og slike ting.
– Får man spesialferdigheter ved å oppgradere egenskaper eller å gå opp i nivå?
– Det skjer ved å oppgradere egenskaper. Du investerer poeng i dem, og får mulighet til å velge ulike spesialangrep og slike ting. Det er egentlig som et vanlig ferdighetstre, bare at det stilles visse krav før du får åpne ulike triks. Det man typisk gjør er så se et spesialangrep man liker, før man beslutter å bruke sverdet oftere for å låse det opp.
– I tidligere spill økte mange ferdigheter ved å kaste «unlock door» femti ganger på en dør, og lignende. Er dette fortsatt mulig?
– Vi har løst mesteparten av den problematikken. Noen av de egenskapene har vi for eksempel kvittet oss med, slik som «Athletics» og «Acrobatics». For hvem lager en figur og tenker «jeg skal rollespill en fyr som ikke løper»? Mye av det repetitive actionopplegget er regelrett fjernet.
Ingen kjønnsskifter
– Hvor mye frihet gir den nye spillmotoren deres kontra GameBryo?
– Mange tror GameBryo er en spillmotor, og det stemmer ikke – det er en grunnrenderer. Da vi brukte den til Fallout 3 og Oblivion så gjorde vi en hel del av grafikkarbeidet, nå gjør vi alt selv. Vi merker det mest i fleksibiliteten. Ønsker vi å legge til nye magieffekter så har vi langt større spillerom nå. Vi har også et nytt system for å lage trær nå. Før brukte vi Speedtree, som har blitt erstattet med vårt eget system som lar oss lage mer detaljert flora.
– Mye såkalt «middleware» er veldig bra, og jeg liker det godt. Vi bruker for eksempel fysikkmotoren Havok enda. Problemet er at de må lage løsninger som fungerer for alle, og vi vil ha noe som er skreddersydd for oss i størst mulig grad.
– Kan man fjerne fiendens lemmer?>
– Hva skal jeg svare på det? Ja, det blir et slags system for det, men ikke slik som i Fallout 3.
– Kan man endre kjønn?
Endre kjønn? Mener du velge? I så fall – ja, man kan velge om man vil være mann eller dame. Det blir ikke mulighet til å skifte kjønn underveis.
– Vil kjønnet ditt ha stor innvirkning på spillet?
– Det vil bli visse forskjeller, men de er små. Noen rollefigurer oppfører seg annerledes, men det vil stort sett være det samme spillet.
– Forandrer spillet seg når du når ordentlig høyt erfaringsnivå, eller gjør du bare mer skade? Har dere innført noen nye systemer for dette?
– Spillet forandrer seg! Dette var noe vi ville endre på, og en del av grunnen til at vi innførte disse spesialferdigheter. Det var spesialferdigheter i Oblivion også, fire for hver egenskap, men de ble låst opp automatisk. I tillegg er det mye ny magi og disse kampropene, så det blir veldig annerledes.
Stjernegalleri
– I de forrige spillene delte mange figurer på det samme stemmeskuespillet. Har dere forbedret dette?
– Definitivt. Vi har kontinuerlig jobbet med dette siden Morrowind og det ble bedre i både Oblivion og Fallout 3. Vi har mange flere stemmeskuespillere denne gangen.
– Hvordan reagerer skuespillerne på dette? Vil de involvere seg mer?
– Ja, det er noe vi har lagt merke til. Vi kan tenke «Liam Neeson er en fantastisk far til spillfiguren», og faktisk ha mulighet til å få med Liam Neeson på laget. Det skyldes nok at serien har blitt mer kjent, men TV-spill har generelt fått større spillerom i den kollektive bevissheten. For mange skuespillere er det kult å gjøre stemmeskuespill for TV-spill, og det handler ikke om pengene. Det er bra kunst, og agentene forteller dem at det er bra for karrieren deres.
– Kan du si noe om hvem vi får høre?
– Vel, Max von Sydow er jo annonsert. Vi kommer til å avsløre mange i tiden som kommer, og dere blir nok positivt overrasket. Det sier jeg ikke bare som et markedsføringsstunt. Rollelista ser virkelig spennende ut.
– Har dere endret noe annet i brukersittet som du ikke har nevnt?
– Du har jo for eksempel hvordan siktet fungerer når du sniker. Tidligere så du bare i hvilken grad du er oppdaget, nå ser du hvilken modus fiendene er i, blant annet om de er mistenksomme eller aggressive. Dette påvirkes av snikeegenskapen din.
– Blir det barn i spillet?
– Ja, det blir barn i spillet.
– Kan de slås bevisstløse?
– Nei, de kan ikke slås bevisstløse. Dette systemet blir som i Fallout 3.
The Elder Scrolls V: Skyrim utgis 11. november til PC, Xbox 360 og PlayStation 3.
Vi så spillet på et arrangement i Salt Lake City, USA. Turen dit og oppholdet ble betalt av utvikler Bethesda Softworks.