Stargate SG-1 har med tiden blitt en av de mer populære Science Fiction-seriene på TV over dammen. Det er kun X-Files som har gått lengre på nasjonalt TV i USA. Her i Norge har vi dessverre måtte takke med flere repriser av sesong 1 på TV3 og ZTV enn vi har sett Grevinnen og Hovmesteren på lille julaften.
En kort introduksjon til SG-1 for de som ikke har fulgt med på serien i de åtte årene den har gått. En Stargate er en stor ring som tillater øyeblikkelige overførsler mellom planeter i galaksen (og utenfor i visse tilfeller, bl.a. episode 15 i sesong 2 - The Fifth Race). Stargate-nettverket består av tusenvis av ringer rundt omkring, og de ble bygget for millioner av år siden av en rase kalt "Ancients". På jorden ble det avdekket en underjordisk base som opprinner fra tiden Ancients var på jorden. Ved hjelp av tankekraft avverget Jack O'Niell (MacGyver / Richard Dean Anderson) et storslått angrep på jorden fra de onde Goa'uld.
Goa'uld er slangelignende skapninger som overtar en vert (les menneske) ved hjelp av en symbiose, gjerne ufrivillig fra menneskets side. Denne symbiosen tillater at mennesket lever lengre enn normalt. Det å være flere hundre år gammel er ingen hindring i å ville ha universet under seg. Goa'uld bruker en rase menneskelignende skapninger kalt Jaffa som "kanonføde" og livvakter. Tok'ra er også Goa'uld, men rebeller som kjemper mot tyranniet og er på menneskets (Tau'ri) side. Stargate-1-teamet består av en sivil arkeolog (Daniel Jackson), en teoretisk forskerinne (Samantha Carter), en rebelsk Jaffa (Teal'c) og helten selv (Jack O'Neill). Spillet som er basert på denne TV-serien dukker opp i norske butikkhyller til høsten og Radek Majder, produktansvarlig hos utviklerstudioet Perception forteller oss litt om hva vi har i vente.
Kan du først fortelle oss hvem Perception er, og hvilke produkter dere har utviklet før Stargate SG-1: The Alliance?
- Perception er et studio i Sydney i Australia. Vi har cirka 60 ansatte på fulltid og jobber med endel eksterne kontraktører. Vi jobber for tiden med Stargate SG-1: The Alliance såvel som et annet uannonsert prosjekt. Studioet startet med å utvikle typiske arkadespill, Thunderboats og Top Down Racer. Vi har også hatt en rekke kontraktsjobber med årene. Vi vil fortsette med å se på både lisensierte produker, hvor vi får lisensen selv, såvel som å jobbe med et originalt produkt.
Hvor stort er teamet som jobber med Stargate SG-1: The Alliance?
- Vi har cirka 50 ansatte på lokalet her som jobber med The Alliance samt et dusin eksterne kontraktører. Teamet består av programmerere, artister, nivådesignere, lydteknikere, testere og så videre. Vi jobber med tre formater; PC, PlayStation 2 og Xbox.
Hva kan du fortelle oss om historien til spillet?
- Spillet begynner like før episoden kalt "Threads" i sesong 8 i TV-serien. Vi har allerede avdekket at Anubis er involvert på en eller annen måte. Hva vi ikke har fortalt direkte er at vi har laget en ny fiende kalt "The Haaken". Disse "Haaken"-folkene var gjemt bort av "The Ancients" tusenvis av år siden og Anubis har sluppet de fri. Vi kan trygt kalle dem über-fiender. Vi har satt sammen en historie som er oppdatert i forhold til hvor langt serien er kommet, og den strekker seg inn i de fleste store gjennomgående historiene TV-serien har vært gjennom de siste årene, i tillegg til Haaken. Vi har SG-1, Anubis, Tok'Ra, Re'tou, Replikatorene, Ancients (Oma og Shifu spesielt) og Haaken. Det er en historie fans av TV-serien vil elske, men for de som er ny til franchisen gir det mulighet til å plukke opp spillet og følge historien.
Når begynte dere med Stargate SG-1: The Alliance, og når fikk dere lisensen?
- Vi begynte å jobbe med det som ville bli spillet i 2003. Vi lette etter en lisens hvor vi kunne utvikle et spill av denne typen. Vi tok kontakt med MGM med tanke på SG-1 siden vi alle er fans og følte det ville være et perfekt utgangspunkt for et dataspill. Vi gikk gjennom den vanlige prosessen og kom gjennom med lisens mot slutten av 2003.
Er spillet innom Stargate: Atlantis i det hele tatt? (Stargate: Atlantis er en spin-off-serie som deler historielinjen fra sesong 7 til sesong 8, red. anm.)
- Ikke sikker, er det? ;-)
Har dere laget egne verktøy for å utvikle spillet og hvordan er "Research & Development"-avdelingen?
- Både internt i studioet og i "Research & Development"-avdelingen er det en kontinuerlig analyse av spillet, samt andre nye spill. Basert på tilbakemeldinger fra disse oppdaterer og finpusser vi verktøyene og spillet for å kunne gi ut en virkelig god spillopplevelse.