Gamer.no: Vil spillere kunne forme sin egen ”guild”, klan eller andre typer organisasjoner? Vil spillere kunne kjempe for land- og sjøområder, og kanskje ta del i store sjøkamper som inkluderer flere skip fra motgående faksjoner?
TD: Det er kortvarige grupper, som jeg nevnte tidligere. Spillerskapte organisasjoner er en viktig del av massive onlinespill og vi håper at vi får dem med i den første lanseringen. Hvis ikke dukker dem nok opp kort tid etter.
Store sjøkamper er et selvfølge. Det er ingen restriksjoner over hvor mange skip som kan være involvert i en kamp, så vi forventer oss å se massive flåter, pirater som plyndrer handelsskip og så videre.
Gamer.no: Fortell oss litt om spillverdenen. Spillet er åpenbart satt til Karibien, men hvilke nasjoner og politiske faksjoner vil være tilstede? Hvor stor er spillverdenen, og hvor stor er en typisk øy?
TD: Vår spillverdenen inkluderer øyene som strekker seg fra Puerto Rico og sør-øst mot Grenada. Det vil ta noen timer å seile fra den ene siden til den andre.
Det er fire faksjoner spillerne kan bli med i. Britene, franskmennene, spanjolene og piratene. Andre nasjoner er til stede, slik som nederlenderne, men på grunn av vår setting som er på 1720-tallet, er deres makt i området avtakende.
En øy varierer i størrelse. Se på hvilket som helst kart over Karibien og du vil forstå hva jeg mener. Vi modellerer øyene og deres posisjoner i en skal på 1 / 7,5, noe som vil føre til veldig store landskap og havområder.
Gamer.no: Vil spillere kunne gå på land i tillegg til å fare på sjøen, og hvordan vil dette i såfall fungere? Dette er jo åpenbart et spill fokusert på sjøreiser, så hva er det som vil få spillere til å være interessert i landområdene også? Kan vi forvente oss ”dungeons” som i tradisjonelle rollespill?
TD: Vi skal ikke ha med landbasert gameplay eller menneskelige avatarer ved første lansering. Nå fokuserer vi på skipsbasert gameplay, og legger mye arbeid ned i det for å gjøre det bra. Hvis du ser på skjermbildene våre kan du se hvor mye detaljer som er lagt ned i disse skipene.
Vi planlegger disse funksjonene i fremtiden, dog. Men begynte med å implementere en håndfull ting virkelig bra først, for så å legge inn flere funksjoner etter hvert. Som et lite og uavhengig selskap kan vi ikke gjøre alt på én gang, så vi vil heller fokusere på å gjøre noen ting bedre.
Gamer.no: Hvor historisk korrekt er Pirates of the Burning Sea? Vil dere introdusere historiske begivenheter? Når en først snakker om begivenheter – vil dere introdusere en slags historie etter hvert som tiden går?
TD: Vårt spill begynner i 1720, og verdenen er egentlig ganske lik slik den var i følge historien. Frem fremover etter det er det spillerne som driver historien. Krig vil ikke bryte ut når historien sier de gjorde det, men som et resultat av det spillerne foretar seg.
Vi vil ha GM-er (”game master”, administratorer, red.) som legger til rette begivenheter og historier, men vi holder dette hemmelig foreløpig.
Gamer.no: Magi har blitt nevnt som et av elementene dere ønsker å inkludere. Betyr dette magi som i typiske fantasyspill? Gjør implementeringen av magi Pirates of the Burning Sea til et mindre historisk korrekt spill, og til et mer fantasybasert piratspill? Hvordan fungerer denne magien?
TD: Vi bestemte oss for å ikke gjøre magi i den første lanseringen. Vår idé har alltid vært å la magi være på nivå med hva seilere trodde på den tiden: Forbannelser, spøkelser, hjemsøkte skip, merkelige symboler og så videre. Men vår erfaring over de siste månedene har vist oss at de fleste spillerne tror magi betyr ”flammeballer”, og det er ingen måte for oss å implementere disse flammeballene. Så for å være tydelig: Ingen magi. Vi håper på å introdusere mystiske og overnaturlige elementer i fremtiden, men det er ikke en prioritet.