Fremtiden til Minecraft
– Minecraft er fortsatt uferdig. Hvordan ser du for deg at det vil utvikle seg i løpet av det neste året?
– Først og fremst skal flerspillerbiten bli ferdig. Så er tanken å legge til skikkelig støtte for modifikasjoner, slik at spillerne selv kan kunne finne på spilltyper, slik som «capture the flag» og så videre. Når dette er på plass vil jeg nok forsøke å legge til en interessant handling, eller et mål i spillet, slik at spillerne vet hvorfor de spiller. I dette inngår det nok farligere områder, med store og farlige monstre som drager, samt mer variert terreng.
– Minecraft skaper noen helt herlige omgivelser og huler ved hjelp av datagenerert innhold («procedural generation»). Virkelig imponerende. Men det jeg føler mangler litt nå, er noen grunner til å reise rundt i verden. Hvis man starter med et litt kult sted, er det liksom ikke så mye vits i å dra på oppdagelsesferd. Er du enig?
– Jeg trodde i utgangspunktet at spillerne skulle utforske mer enn de gjør, men som du sier bruker de mest å holde seg til sitt område.
– Hva vil du gjøre med det? Vil det være aktuelt å legge til en kampanje eller et mål med spillet?
– Jeg planlegger å legge til mer varierte områder og lokale ressurser for å oppmuntre til utforskning. Jeg tror nok også at jeg kommer til å legge til et langsiktig mål som spillerne kan jobbe mot. Det blir nok likevel svært vanskelig å fullføre spillet, slik at man ikke gjør det for ofte. Igjen henter jeg inspirasjon fra Roguelikes. Forhåpentligvis blir spillet også enda mer interessant for de som bare vil bygge når det finnes en underliggende historie i det.
– Balansen mellom kreativ bygging og skrekk er jo også veldig interessant. Det må være utfordrende å utvide spillet uten å forstyrre den. Et eksempel: I den kommende Halloween-oppdateringen vil du gjøre det slik at fakler slutter å brenne etter en stund, noe som gjør meg litt skeptisk, fordi jeg synes det er skummelt nok å utforske hulene slik som systemet er i dag. Hva tenker du om dette?
– Det er veldig, veldig viktig at spillerne skal kunne bygge svært sikre hjem, ellers finnes det ingen trygghet i spillet. Når det gjelder akkurat faklene, så handler det om balanse. Nå er det veldig lett å gjøre hele grottesystemer permanent trygge, så jeg planlegger å gjøre det slik at faklene brenner ut over tid. Men man vil kunne lage litt dyrere oljelamper, som brenner for alltid.
– Når jeg legger til dette kommer samtlige eksisterende fakler til å forvandles til oljelamper, slik at jeg ikke ødelegger det spillerne allerede har laget.
Hva skjer videre?
– Jeg ser du er i ferd med å utvide selskapet ditt. Hva er planene?
– Planene er å utvide til omtrent seks personer mot slutten av året. Jeg skal fokusere på Minecraft og få inn litt hjelp. Samtidig skal vi starte å utvikle et annet spill, parallellt. En god venn kommer til å drive utviklingen av det nye spillet.
– Og hva gjør du for å unngå den typen problemer som britiske Introversion har hatt?
– Jeg vet ikke om det helt går an å forhindre alle mulige problemer. Vi kommer til å ha penger til å mislykkes med et par spill, men om det viser seg at vi ganske enkelt ikke kan lage gode spill som et studio, så må vi akseptere det. Vi legger mye energi i det å passe på at vi kan fortsette å være venner, for eksempel gjennom å se til at kontrakten er tydelig på alle punkter, samtidig som vi prioriterer vennskap og rettferdighet over personlig vinning. Forhåpentligvis fungerer det.
– Jeg føler på mange måter at Minecraft er et veldig typisk PC-spill (anno 2010). Men har du noen tanker om konsoll?
– Det ville vært interessant med Minecraft på konsoll. En stor begrensning er at spillet er skrevet i Java, og at verden i seg selv tar opp veldig stor dataplass. Akkurat nå prioriterer vi ikke konsoll.
– Tenker du noe på hva du skal gjøre når du føler deg ferdig med Minecraft?
– Åh, ja, jeg har mange flere spillideer. For eksempel planlegger jeg å en dag vise verden hvordan et romhandelsspill bør se ut!
– Personlig har jeg ingen planer om å bli en forretningsmann, jeg vil fortsette å programmere spill så lenge jeg kan.
– Oh, og helt til slutt et spørsmål jeg har lurt litt på... hvorfor renner ikke vann gjennom åpne dører i spillet?
– Dette blir et veldig teknisk svar, men okay! Vann og dører tar opp en hel blokk hver. Blokkene består av en id og fire bit-er med data. Dører krever mye data for at spillet skal kunne holde orden på om de er åpne eller ikke, så det finnes ikke plass i de fire bit-ene til et flagg som forteller om det også er vann der.
– Jeg har planer om å ordne det slik at vann kan renne gjennom åpne dører, og over blomster og andre ikkeblokkerende blokker, men det er noen dagers jobb.
Da gjenstår det bare å takke nok en gang for intervjuet. Minecraft kan du kjøpe fra det offisielle nettstedet, og hvis du sliter med å overleve i spillet kan du sjekke vår lille Minecraft-guide.