Intervju

Intervju med utviklerne av Championship Manager 5

Den legendariske Championship Manager-serien har i år fått nye utviklere. Forventningene er på nivå med det José Mourinho møtte da han før sesongen tok over Chelsea. Vi tok en prat med utviklerne i Beautiful Game Studios.

Side 1
Side 2
Side 3

Konkurransen innen fotballmanagersjangeren er skarpere enn noen sinne. Med Football Manager 2005 beviste Sports Interactive noe mange visste fra før av – de kan det med å lage knakende gode fotballmanagerspill. Men til mange tilhengeres store frustrasjon så man lite til den største utfordreren – Championship Manager-seriens årlige utgivelse, denne gangen med nye utviklere.

Sjangerens utgivelsesstorm i årets siste kvartal gikk hen uten at vi så snurten av Championship Manager 5, og mange godtok skjebnen med bare ett virkelig godt simulasjonsspill i sjangeren. Men utviklergjengen i Beautiful Game Studios hadde ikke på noen måte lagt inn årene – i andre ekstraomgang satser de med full kraft på at spillet vil trollbinde sjangerens tilhengere. Spillet er utviklet helt fra bunnen av, og vi bestemte oss for å ta en prat med David Rutter, administrerende direktør i Beautiful Game Studios, om hvilke frukter ventetiden har båret med seg.

Vennligst introduser deg selv og fortell litt om din rolle i Beautiful Game Studios, samt litt om rullebladet deres innen spillindustrien.

- Mitt navn er David Rutter, og jeg er administrerende direktør i Beautiful Game Studios. Jeg har arbeidet med fotballrelaterte dataspill de siste ni årene, og har utgitt til sammen elleve spill - kun ett av dem var ikke fotballrelatert. Gruppen består av total tretti personer, med 170 års erfaring og hele 90 fotballrelaterte dataspill på baken, noe som er ganske imponerende.

Hva er de største utfordringene dere møter når dere utvikler et helt nytt spill i den berømte Championship Manager-serien?

- Championship Manager er et enormt spill. Å lage den mest realistiske fotballmanager-simulasjonen på markedet er ingen lett oppgave. I tillegg er det å være sikker på at vi lager spillet nøyaktig og autentisk en stor utfordring. Å pakke dette sammen i et spill som er kapabelt til å behandle kampene dobbelt så fort med alle de detaljene spillet innebærer, er en enda større utfordring. Å spre dette ut over alle de ligaene spillet inneholder, inkludert spiller-, klubb- og ligadetaljer – enda vanskeligere. Egentlig er vel alt en utfordring.

Hva er dine meninger vedrørende hovedkonkurrenten deres – Football Manager 2005? Hvordan skiller Championship Manager 5 seg ut?

- Det er et utrolig bra spill, og det er bra å ha god konkurranse. Det er imidlertid farten som skiller oss ut. Lasting, lagring og behandling av data går mye raskere. Vi oppfordrer også folk til å kjøre mange ligaer samtidig dersom de har mer enn 256 MB RAM. Den nye kampmotoren og treningen er fantastisk. Dessuten har spillet et konstant gameplay hvor du alltid kan sysle med spillet, selv når spillet behandler data – noe som er vidunderlig.

Kan du vennligst fortelle oss litt om hvordan dere skaffer og behandler data på spillere, trenere og lag? Vil databasen bli bedre og/eller mer omfattende enn den som er i Football Manager 2005?

- Richard Green (leder for dataundersøkelsene) legger opp til grundig sikring av all data. Vi samarbeider med et profesjonelt firma for fotballstatistikker, som forsyner oss med et tonn med data fra lokale speidere. Disse karene jobber innen fotballverdenen, og er som profesjonelle undersøkere ganske objektive og til å stole på. I tillegg har vi spillsamfunnet vårt, der enkelte samler noe av dataene våre. Så fort dataen ankommer her, sjekker Richard og gruppen hans alt, for å sikre at alt er så nøyaktig som mulig. Det er mye kvalitetssikring opp mot virkeligheten i denne prosessen.

Hvilke valgmuligheter vil spilleren ha til håndtering av media?

- Vi har forsikret oss om at alle spillerne har sin egen personlighet. Selv om vi har gjort en god jobb med å fremstille essensen av forholdet mellom en fotballmanager og spillerne, er vi dessverre ikke på "Bellamy kontra Souness"-nivå enda. Du kan bøtelegge spillere akkurat som i de tidligere versjonene av serien, og dette vil selvsagt ha konsekvenser for profesjonaliteten og moralen til spillerne. Dessuten har forhandlingsmetodene dine, i henhold til lønn og status i troppen, ikke bare konsekvenser i kontraktsforhandlingene, men også for trivselen i klubben. Kontraktsforhandlingene er dessuten blitt mer komplekse. Spillerne ser ikke lengre kun på hva de selv kommer til å tjene, men også på hva kolleger og potensielle kolleger tjener. Samtlige spillere har større og mindre bekymringer, og handlingene dine på kampdagen - så vel som i resten av uken, påvirker bekymringene deres.

Vi har også økt relevansen i meldingene du får, gjennom å balansere filterne. Du vil ikke lengre bli plaget av kjedelige meldinger som du aldri ville lest. Vi har også forbedret konteksten og hyppigheten. Det er dessuten flere overgangsrykter enn tidligere. Dessverre har vi ikke hatt tid til å implementere de mer avanserte media-aspektene som vi håpte å rekke – men disse vil definitivt være med i neste versjon.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden