Hvilket element tror du vil bli det beste i Football Manager 2005?
Miles Jacobson: Det skal jeg fortelle deg når det er ferdig. Det er mye igjen av utviklingen, og hver gang jeg får prøve en ny del av spillet er jeg som en unge i godteri-butikken. Det er rett og slett så mye nytt å prøve.
Noen år tilbake fikk dere en del klager på treningsaspektet i CM-serien. Folk syntes det var for vanskelig å kontrollere. Ved neste utgivelse hadde dere forenklet det og "alle" var fornøyde igjen. På hvilken måte hjelper spillmiljøet dere?
Miles Jacobson: Miljøet rundt Sports Interactive er en selvfølgelig del av utviklingsprosessen for oss. Vi er ofte de som er mest kritisk mot oss selv, men å ha andre der ute som kan gi ærlig og konstruktiv kritikk hjelper en hel del.
Dere har hatt en logokonkurranse gående for FM2005 hvor førstepremien var £10,000. Var premien verdt resultatet?
Miles Jacobson: Vi hadde over 6000 ulike forslag, noe som i seg selv er ufattelig bra. Det var haugevis av flotte forslag og vi er svært fornøyd med vinnerforslaget. Etter endt konkurranse kan vi trygt si logoen var verdt hvert eneste øre - logoer er nemlig en veldig dyr affære.
CM-serien inneholdt veldig detaljert informasjon for hver enkelt spiller og lag. Hvordan får dere tak i all dataen? Bruker dere UEFA eller FIFA?
Miles Jacobson: Vi har over 2500 personer over hele verden som arbeider med anskaffelse av data og utfylling av spillerferdigheter. De fleste av disse stammer fra miljøet rundt Sports Interactive og enkelte av disse får muligens hjelp av UEFA eller FIFA, men vi har ingen faste forbindelser med dem.
Kan du på noen som helst måte anslå hvor lenge dere vil fortsette å utvikle oppfølgere i Football Manager-serien? Er dere motivert for å gi fansen hva de vil ha?
Miles Jacobson: Vi i Sports Interactive er en veldig sammensveiset og dedikert gruppe og vi har overhodet ingen planer om å gi oss med det første. Vi vil fortsette å lage spill så lenge vi selv ønsker å spille det. Det er i bunn og grunn et spill lagd av oss - for oss. Situasjonen er bare tilfeldigvis slik at det er millioner av andre mennesker som også vil spille det.
Jeg har lest at noen savner muligheten for å selv kontrollere spillerne sine under kampene. Er dette noe vi kan vente å se i FM-serien?
Miles Jacobson: Nei. Enkelt og greit fordi vi lager et fotballmanagerspill - ikke et actionspill.
Et element ved CM-serien som har fått en del kritikk er spillets fart - eller mangel på sådan. Vil Football Manager 2005 være raskere?
Miles Jacobson: Vi jobber konstant med å optimalisere all koding - og det vil gå fortere. Men det vi ikke vil gjøre er å fjerne funksjoner og aspekter ved spillet for å øke farten. "Fordumming" driver vi ikke med.
Dere har i tidligere titler vært kjent for å lage oppgavene til fotballmanageren veldig realistiske. Hvordan har dere klart dette?
Miles Jacobson: Vi har snakket med flere som driver med fotball på heltid og har i tillegg en tidligere profesjonell fotballspiller med oss i gruppen (Ray Houghton - tidligere spiller for Liverpool og Irland).
Hvem er din favorittspiller- og manager, og hva er favorittlaget ditt?
Miles Jacobson: Graham Taylor har alltid vært min favorittmanager, men så er jo jeg Watford-tilhenger, så det sier seg jo nesten selv. Favorittspiller gjennom tidene er nok John Barnes, men for øyeblikket er jeg mektig imponert over Thierry Henry. Jeg var så heldig å få se ham spille mot Leeds denne sesongen og han kunne slått dem alene - så god er han.
Helt til slutt - er det noe du har lyst å si til leserne våre?
Miles Jacobson: Jeg vil gjerne takke alle i Norge for deres støtte ved tidligere spill. Vi håper dere vil sette enda mer pris på Football Manager og Eastside Hockey Manager.
Til slutt vil vi i Gamer.no takke Sports Interactive for samtlige svar og ser frem mot det ferdige produktet som skal være på markedet i løpet av fjerde kvartal 2004.