Så godt som enhver fotballinteressert, med et snev av respekt for seg selv, har hatt en eller annen form for kontakt med Championship Manager-serien. Dens vanedannende gameplay og ekstreme detaljgrad har gjort serien til en klassiker blant fotballfrelse over hele verden. Som mange trolig har fått med seg skilte utviklerne (Sports Interactive) og utgiverne (Eidos) lag og gikk hver til sitt. Sports Interactive fikk med seg alt av koding og databaser fra serien, og allerede til høsten utgis Football Manager 2005 med hjelp fra Sega. Tittelen bygger videre på alt de fikk beholde.
Siste nytt er at Sports Interactive har tatt nok et steg for å forbedre realismen innen fotballmanagerspill. En pressemeldig forteller at de talentfulle utviklerne har inngått en samarbeidsavtale med nettstedet PhysioRoom.com. PhysioRoom.com er et ledende nettsted på alle typer idrettsskader, og har spesialisert seg som et ressurssted for informasjon omkring fotballskader i engelske Premier League. I følge Sports Interactive vil dette sikre et mye mer realistisk oppsett rundt skader og slitasje på de virtuelle spillerne, og være med på å gi deg en så virkelighetsnær spillopplevelse som overhodet mulig.
Først av alt - vennligst introduser deg selv for leserne og fortell litt om ditt arbeid i Sports Interactive
Mitt navn er Miles Jacobson, og jeg er administrerende direktør i Sports Interactive. Det betyr at det er min jobb å se til at folk får utbetalt lønn, daglig holde utgiverne våre oppdatert om utviklingen, snakke med pressen, drive med PR og markedsføring, samt å aldri lage te.
Er dere tilfreds med å jobbe med Sega?
Miles Jacobson: Det har vært flott så langt. Den europeiske gruppen er fantastiske og jeg ser virkelig frem til å samarbeide nærmere med de amerikanske og japanske gruppene når vi nærmer oss utgivelse.
Tror du navnskiftet fra Championship Manager til Football Manager vil medføre noen konsekvenser for salget? Hvilke tiltak tar dere i bruk for å informere spillerne om navnskiftet?
Miles Jacobson: Det er opp til oss selv og Sega å informere spillere av tidligere titler om at Football Manager 2005 er spillet å ha. Spillet i seg selv ser flott ut så langt, så jeg tror ikke vi vil ha et problem med å få solgt det sett ut fra kvalitet.
Hver nye tittel som kom ut i CM-serien inneholdt noen mer eller mindre revolusjonerende forandringer - som for eksempel muligheten til å vise kampene i 2D. Kan du fortelle oss hva hovedforskjellene mellom CM 03/04 og Football Manager 2005 vil bli?
Miles Jacobson: Det er for tidlig å avsløre for mange hemmeligheter enda, men den bruken av media som jeg har sett så langt er utrolig imponerende. Like imponerende er det psykologiske spillet du kan ta i bruk som manager. Det å være landslagstrener ser dessuten veldig interessant ut nå.
Psykologisk spill vil tilføre et helt nytt element til spillet. Dette vil gi deg muligheten til å leke med media for å prøve å forstyrre andre managere eller ødelegge andre lags moral ved å sette ut falske rykter om dem - du kan for eksempel gå til media å legge ut om hvordan dere vil knuse motstanderen til helgen. Utspill som dette kan selvsagt også slå tilbake på deg, da du kan være så uheldig at du gjør motstanderlaget mer motivert til seier. Dersom du taper kan det også ha en negativ innvirkning på laget ditt eller på forholdet supporterne har til deg, så det gjelder å bruke det forsiktig.
For første gang har vi også ansatt en person som kun skal arbeide med utviklingen av landslagstreneraspektet. Han har kommet med en rekke forslag til hvordan vi skal gjøre det mindre kjedelig å være landslagstrener (selv om det ser ganske kjedelig ut i virkeligheten også!). Vi vil ikke røpe for mye på dette stadiet, men det ser unektelig spennende ut på nåværende tidspunkt.
Ettersom vi også eier all koding og databasene fra våre tidligere spill, vil Football Manager 2005 også inneholde de beste aspektene fra tidligere titler, så per i dag er vi ganske sikre på at Football Manager 2005 vil bli vårt beste fotballmanagerspill så langt.