Gamer.no: Dere fokuserer mye på Player vs. Player combat. Hvorfor det?
Grovdal: Vi fokuserer på PvP, men det er også viktig med kamper mot monstre. Den delen er viktig av flere grunner, for å blant annet bli bedre til å sloss. Jo mer du gjør en ting, jo bedre blir du til å gjøre den tingen. Siden man ikke er ute etter experience for å drepe et monster, så må man få noe igjen for det. Og måten vi har gjort det på er at vi har bundet monstre opp til konstruksjonen av magiske gjenstander. F.eks. for å lage et flammende sverd. Da må du først lage sverdet av metall. Deretter trenger du f.eks. en ildkule-komponent eller en dragetann, orkeblod osv. Poenget er at da at du må ut å drepe en drage, eller en ork og så sette det sammen for å lage våpenet. Du vil ikke ha mulighet til å dytte saker og ting inni deg for å bli bedre. Det ser vi ikke helt poenget med. Hvordan er verdenen i dag? Hvis du er sulten, så må du jo ta livet av en hjort. Hvis du skal lage en pels må du ta livet av en bjørn. Hvis du vil bli i å slåss, må du slåss mye. Det er grunn til at du skal ut å drepe monstre, annet enn å få XP. Det er altså ikke noe problem å spille for de som ikke liker PvP så mye. Det er mye annet å gjøre også. Du kan f.eks. være smed og produsere våpen for en hel klan. Dermed vil du få beskyttelse fra en hel klan. Eller du kan starte selvstendig, og leie inn NPC-er til å jakte på monstre for å skaffe ressurser til å lage våpen som du selger videre. Det skal være mange muligheter.
Gamer.no: Hvor mange spells og skills vil Darkfall ha?
Grovdal: Vi vil ta med så mange vi klarer å putte inn før spillet går i trykken. Akkurat nå har vi over 300 skills og 200 spells på papiret, men målet er over 500 av begge. Grunnen til at vi har med så mange, er at vi ønsker å gjøre slåssingen mer interessant. Hver spiller skal ha muligheten til å sette sammen sitt eget sett med favorittspells og skills. Dermed blir også hver batalje forskjellig. Noen skills og spell kombinasjoner fungerer også bedre sammen enn andre.
Gamer.no: Fantasispill som det er, kan man fly på drager og ri på hester?
Grovdal: Det kan vi egentlig ikke si så mye om, men jeg kan si så mye som at det finnes dyr man kan bruke i spillet. F.eks. Pegasus. Her kan du fysisk sette deg oppå dyret for å fly avgårde og styre fritt i lufta. Du kan også slåss med andre i lufta. Det skjer forresten også ting under vann, som i EverQuest. Everquest var det første spillet der du kunne svømme fritt rundt under vann, og vi skal ta det enda litt lengre så det faktisk skjer ting under vann. Det vil være dungeons og forsvunnede sivilisasjoner under vannet også.
Gamer.no: Noen konkrete planer for å hindre juksemakere?
Grovdal: Fra første dag i utviklingen har vi jobbet med å forhindre juksing. Vi kan ikke fortelle nøyaktig hvordan dette vil foregå, men vi gjør alt for å hindre at slikt skjer. Både hackere og juksemakere blir stengt ute for alltid om de blir oppdaget. Karakterene deres blir selvsagt også fjernet umiddelbart.
Vi fikk teste en alpha-versjon på kontoret dems (se skjermbildene over). Det var ikke mye å skryte av, men så er det også i en veldig tidlig fase av utviklingen. Det eneste interessante der var at gresset og trær vaier i vinden og dermed ser veldig livaktig ut, samt en prototype på en lysseffekt. Veldig lite å se på ellers. Darkfall har ingen konkret fastsatt lanseringsdato, men Razorwax håper på å få ut spillet i løpet av første kvartal neste år. I første omgang er det bare en PC-versjon som er under utvikling. Det er i grunn svært lite som tyder på at spillet kommer på noen andre plattformer, i hvert fall før PC-versjonen er ute og blir erklært noen suksess. En Xbox-versjon er mulig, men ikke planlagt. Mac- eller Linux-versjoner er ikke aktuelt. Uansett vil ikke spillet bli gitt ut før det fungerer 100% og er stabilt. Vi takker gutta for intervjuet, og ønsker dem lykke til videre med utviklingen!