Intervju

Intervju med produsentene av Pariah

Store forventninger knyttes til Pariah, et førstepersons skytespill med slippdato i mai. Våren nærmer seg med stormskritt, derfor bestemte Gamer.no seg for å snakke litt med den kanadiske utvikleren Digital Extreme.

Side 1
Side 2

Dere slipper Pariah på tre formater, Xbox, PC og PS2. Er det en merkbar forskjell på de ulike spillene, bortsett fra rent kosmetisk? Vil for eksempel PC-spillere få fordelen av at ytterligere materiale blir tilgjengelig for nedlasting i nær fremtid?

- Selve spillinnholdet er det samme på alle formater, med et mulig unntak av PlayStation 2. Siden vi venter på Sonys godkjennelse av spillet blir det nok ingen PS2-utgivelse før september, dermed kan det hende at vi legger ved et par brett og kjøretøy ekstra som et slags plaster på såret. PC-versjonen har selvsagt noe bedre grafikkteknologi i tillegg til den profesjonelle kartredigeringen. Rent teknisk har vi gjort forsøk på at spillet skal matche sitt individuelle format optimalt. Eventuelle innholdsoppdateringer vil bli sluppet parallelt på Xbox (Live) og PC.

Om noen, hvilke spill har vært en inspirasjonskilde for Pariah?

- Vi begynte med produksjonen av dette spillet for tre år siden, og vår idé var faktisk at Pariah skulle være et kampspill med konstant bruk av kjøretøyer. Ett år ut i utviklingen av dette spillet startet en evolusjon mot det spillet som foreligger i dag, riktignok med elementer av kjøring men først og fremst et skytespill. Vi er selvsagt svært oppdatert på andre førstepersons skytespill på markedet, og inspirasjonen kom fra vår kollektive opplevelse av en rekke spill, blant annet vårt eget Unreal Tournament, Half-Life og spesielt det første Halo-spillet. Det er ikke til å stikke under en stol at Halo har løst det med kjøretøykontroller på en glimrende måte, så hvorfor finne opp kruttet på nytt? Vi kan si at inspirasjonskildene har vært mange, men først og fremst er det erfaringene fra utviklingen av Unreal Tournament som farger spillet.

Tror dere Pariah er et type spill med bred appell, eller er det en nisjetittel?

- Vi har faktisk lagt stor vekt på å lage spillet med en så bred appell som overhodet mulig. Enspillerdelen er av typen som tiltrekker seg "mannen i gata", mens flerspillerdelen passer som hånd i hanske for vår harde kjerne av Unreal-tilhengere. Med kartverktøyet håper vi alle typer gamere vil finne noe av interesse. Vi er stolte av å kunne presentere så mye spill for de pengene, særlig når du tenker på hvor mye spill koster i dag. Vi vil rett og slett gi gamere noe tilbake i takknemmelighet for at de kjøper vårt produkt.

Hvor viktig er Pariah for Digital Extreme som spillutvikler? Er dette noe dere kan bygge en franchise på videre?

- Vi håper og tror at dette spillet blir en suksess, og at en franchise kan bli en realitet. Det å ikke følge opp hvis Pariah blir populært vil jo rett og slett ikke være særlig ansvarlig av oss, hvis gamere vil ha mer så skal de får det. Jeg kan faktisk avsløre at vi er i den tidlige planleggingsfasen for utvikling av et nytt Pariahspill, i tilfelle dette skulle bli en suksess.

Til slutt, hva er deres favorittaspekt ved denne tittelen?

- [Meridith] Jeg må si de oppgraderingsmulighetene som ligger i våpnene, og de valgene du har når alle disse er komplette. Jeg elsker granatkasteren og måten magnetgranaten drar med seg alt løsøre fra miljøet rundt før den eksploderer ved dine fiender med enorm visuell effekt.

- [Manny] Som Meridith er jeg stor tilhenger av mulighetene som ligger i våpnene, men også fysikken i de ulike miljøene er fantastisk. Ingenting slår følelsen av bygninger som raser over fiender, eller det å kakke dem i hodet med en bensintønne. De fysiske mulighetene er enorme i Pariah, og det tror jeg gamere vil sette pris på.

På direkte spørsmål fra Gamer.no avslørte Manny Llamas at delen der du kan lage en bensinlunte ut fra blant annet tønner er fjernet. Denne delen viste seg umulig å få til før spillerts slippdato, alt for mange feil ødela dessverre. Digital Extreme skulle se på mulighetene for å få dette med i en senere oppdatering av spillet til PC.

Etter et hyggelig intervju og testing av spillet sitter undertegnede igjen med et godt inntrykk, og er spent på den endelige utgaven av spillet. Det er ingen tvil om at Digital Extreme har gjort et solid stykke arbeid med tittelen, men et spørsmål henger fremdeles i luften: Vil spillets historie fenge den kresne gamer? Mai du skjønne milde vil gi deg alle svarene på dette selvsagt, og hold øynene åpne for anmeldelsen her på Gamer.no når lanseringsdatoen nærmer seg. Vi takker Digital Extreme for at de tok seg tid til en prat, og ønsker dem lykke til videre i utviklingen.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden