Intervju

Intervju med produsenten av Silent Hunter 3

I et ferskt intervju kommer produsenten av Silent Hunter 3 med ny informasjon om den etterlengtede ubåtsimulatoren.

Side 1
Side 2

Vil fiendlige fly ha ordentlige patruljeringsområder? Vil det være mulig for de å ikke se oss, eller vil hvert fly på en magisk måte dukke opp over horisonten automatisk på kollisjonskurs med oss slik det var i Silent Hunter II? Vil vennlige flypatruljer også være en trussel?

- Den kunstige intelligensen for fly gir de evnen å visuelt se spillerens ubåt. Sikten er påvirket av vær og vind. Selvfølgelig, hvis flyene er utstyrt med radar må du nok regne med et par slike "magiske" opptredener over horisonten på kollisjonskurs. Det er jo en del av ASW-taktikken til fly å komme med overraskelsesangrep, ikke sant?

Vil intelligensen til fienden avhenge av om periskopet er oppe eller nede, om du er like under overflaten eller om du flyter med bølgene?

- Hvis du har periskopet for langt over vannflata kan det få fatale følger hvis en båt i destroyer-klassen er nær og sikten er god. Dessto mindre du avdekker av deg selv, jo hardere er du å oppdage. Hvis du er ved overflaten og bølgene slår inn over dekk vil det ha en stor påvirking på hvor lett du er å oppdage. Ved å blottlegge seg så lite som mulig til fienden vil det minke sjansene betraktelig for at fienden er på utkikk etter deg, noe som demper hvor mye radar- og sonaraktivitet det er i området.

Forandrer været seg i løpet av et oppdrag?

- Vi ønsker å gi spilleren en værsituasjon som er så nær virkeligheten som mulig. Vinden endrer seg, himmelen varierer i skydekke, selve sjøen endrer seg i natur til det bedre eller verre, og nedbør i form av regn og snø avhenger av breddegrad og årstid.

Vil vi oppleve storm med torden og lyn?

- Dette er allerede implementert i spillet. Du kan forvente deg store bølger, lynblink i horisonten og torden som virkelig gir ekko. I tillegg til dette vil mannskapet raskere bli slitne hvis du har ubåten ved overflaten og det er dårlig vær og store bølger.

Vil spillet justere hastigheten på skadede fiender?

- De skadde fiendeskipene vil ha forskjellig oppførsel avhengig av hva skaden er, blant annet:

  • Ødelegg kommandorommet og skipet kan ikke utføre unnamanøvre i nødstilfeller.
  • Skad motorrommet og toppfarten senkes.
  • Treff roret og skipet vil holde konstant kurs.
  • Ødelegg propellene og skipet ligger dødt i vannet.

Vil det være realistisk skadesimulering for ubåtene?

- Ubåtmodellene vi har brukt for simulering er ganske kompliserte. Vi simulerer veldig nøyaktig de forskjellige delene av strukturen på ubåten, men også utstyret som er i hver av disse delene, og selvsagt mannskapet i de. Oppførselen på delen av ubåten er nært knyttet til eventuell skade påført. Hvis du for eksempel har skadet dykkebladene vil du ha store problemer med å holde den nåværende dybden. Du kan sette sammen et reparasjonsteam, men ikke all skade kan repareres under vann. For utvendige skader må du opp til overflaten for å reparere.

Hvordan er detaljene på de akustiske hydrofonene? Kan vi lytte for kontakter og bruke informasjonen til å lokalisere og spore opp skip langt unna? Kan vi skille mellom konvoier og identifisere skip?

- Spilleren vil kunne bruke hydrofoner til å lokalisere og spore skip og konvoier normalt utenfor rekkevidde. Detaljene på lyden vil la deg kunne gjenkjenne hvilken type skip det er du hører.

Vi takker Florin Boitor fra utviklerlaget i Ubisoft for detaljene om Silent Hunter III. Spillet har utgivelsesdato 25. februar 2005. Vi kommer tilbake med mer informasjon så snart vi kan.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden