Intervju

Intervju med Praetorians-designer Michael Souto

28. februar braker det løs for trofaste strategispill-tilhengere, når Pyro Studios sin siste kreasjon, Praetorians, treffer markedet. Det spanskbaserte spillselskapet, bedre kjent for sine Commandos-spill, har i lengre tider ligget og dvelet på dette strategispillet som på mange måter kan sammenlignes med den kjente Age-serien til Microsofts Ensemble Studios.

Side 1
Side 2
Side 3

Gamer.no: Er det noen form for ressursmanagement i spillet? I såfall, hvordan fungerer det?

Souto: Vi ville virkelig komme oss vekk fra ressursinnsamlingen som har blitt et varemerke i stortsett alle RTS-spill ("real time strategy", red. anm.). I Preatorians er menneskene de eneste ressursene du har. Du må selv finne ut hvordan du skal bruke denne ressursen best. Gjennom spillet er det mulig å kontrollere landsbyer, og i disse landsbyene kan du rekruttere enheter inn i hæren din.

Gamer.no: Vil fiendetlige enheter alltid dukke opp på samme sted på en bane, eller vil de bevege seg rundt slik at du må bruke forskjellige strategier hver gang?

Souto: Fiendetlige enheter vil i begynnelsen dukke opp på samme sted hver gang, men måten du spiller på vil bestemme hvordan den kunstige intelligensen oppfører seg. Du vil se at den alltid vil bruke Hawk-speideren for å kartlegge dine bevegelser. Hvis speideren ser at du beveger deg mot en ravine, vil han prøve å plassere seg selv i en overlegen posisjon.

Gamer.no: Er mikromanagement en nødvendighet når man skal kommandere troppene, eller finnes det verktøy som gir deg muligheten til å sette opp strategiske planer og gi ordrer på forhånd? Slik som "waypoints".

Souto: Ja, man kan sette opp "waypoints" slik som man vil. Vi har forsøkt å begrense mikromanagementet slik at spilleren alltid føler han har kontrollen over det helhetlige bildet.

Gamer.no: Hvor nært står dette spillet de virkelige romerske legionene? Hvor mye arbeid ble gjort for å lage et detaljert og nøyaktig portrett av æraen?

Souto: Vi tror at detaljene i spillet gir deg en veldig nøyaktig følelse av de romerske tidene. Dette gjenspeiles i alt fra de romerske navnene, til musikken som virkelig vil "føre deg dit". Detaljene på enhetene er også storslåtte, da du for eksempel vil se romerske legionærer gå inn i en skilpadde-formasjon.

Gamer.no: Er kampene basert på hendelser fra vår virkelige historien?

Souto: Ja, men det er klart vi må ta oss en viss kunstnerisk frihet for å gjøre det morsomt å spille, men kampene er modellert etter virkelige hendelser. Så vi har forsøkt å holde oss tro til de politiske spissfindighetene og korrupsjonene på den tiden. Vi har også prøvd å skape en filmlignende spillopplevelse.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden