Intervju

Intervju med Kingdom Under Fire-produsenten

Det er tre år siden Phantagram lanserte 2D-strategispillet Kingdom Under Fire: War of Heroes. Nå er det under en måned til de lanserer sin massive oppfølger til Xbox, og Gamer.no tok en prat med produsenten, Henry Lee, for å gi deg alle detaljene.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Hvor store vil slagene være i dette spillet? Hvor mange tropper kan bli involvert i en kamp i en enkelt slag?

- Normalt vil det være mellom to og fem tropper som kolliderer med hverandre i hver kamp (ikke oppdrag). Spilleren kan kontrollere totalt seks tropper samtidig, og det er ingen begrensninger for antall fiendtlige tropper på slagmarken. Vi kan vise rundt 150 karakterer samtidig på en skjerm. Naturligvis er ikke dette dukker som bare står der, de slåss og reagerer i sanntid. På et brett opp mot 1000 karaktere som slåss samtidig.

Hvor mange generaler kan spilleren velge mellom for å lede armeene? Har hver general unike ferdigheter og talenter?

- Inkludert generalene som er tett knyttet opp mot historien, så finnes det rundt regnet 30 ulike generaler som helten kan ansette. Hver general vil ha distinkte ferdigheter og talenter, og blir stadig bedre ved å få erfaringspoeng.

Hvor mange ulike typer tropper kan spilleren ha i sin armé? Kan du gi oss noen eksempler på enheter som spilleren kan kommandere?

- Det er 18 ulike enheter for hver rase (totalt 32 enheter). Noen eksempler er: infantri, tungt infanteri, menn med lanser, bueskyttere, bombekastere, kastemaskin, riddere, kavalleri, øksemenn , saftsugende insekter, skorpioner, sumpmammuter og ånder.

Hvordan vil vi kontrollere styrkene våre under spillets gang? Vil vi ende opp med et kjempestort utvalg, som vi må velge blant før hvert oppdrag, eller vil styrker komme å g ettersom historien utfolder seg og utvikler seg?

- Du vil utvikle en rekke armeer mens du jobber deg gjennom historien. Noen vil komme å gå, og du er nødt til å bruke bestemte armeer i enkelte oppdrag, avhengig av historiens gang. Du vil oppgradere og trene dem mellom oppdragene, i et slott. Rett før hvert slag blir du gitt informasjon om det kommende oppdraget, slik at du kan jobbe med strategien din. Denne briefingen vil fortelle deg hvilke tropper du vil få lov til å bruke i slaget.

Mellom hvert brett beveger du armeen rundt på et stort verdenskart. Må du bevege dem dit historien fører deg, eller vil spilleren få mer frihet?

- I starten av hvert brett blir du ledet av historien. Men ettersom spillet utfolder seg, vil du bli gitt flere valg. Da blir du nødt til å ta valg basert på rykter fra barer og operasjonsrom.

Slagene så ut til å bli litt repetive i preview-versjonen, for det meste fordi du, når den taktiske delen er over, er tilbake i hack ´n slash-modus. Det er begrenset hvor varierende det blir. Er dette noe dere har jobbet med i den senere tid?

- Enspillerdelen vil alene ta mer enn 50 timer å fullføre. Vi kan ikke lage spillet repetivt, fordi ingen ønsker å febrilsk trykke på knapper så lenge. Som jeg nevnte tidligere er de aller første oppdragene ganske enkle, fordi de er opplæringsoppdrag slik at spilleren kommer i gang med spillet før det blir mer komplisert og hektisk. Men ettersom du beveger deg fremover du du bli overlevert stadig flere ulike oppdrag som involverer beleiring av av borger, eskortering, finn og ødelegg, tilbaketrekninger og mange andre taktiske situasjoner. Du er helt fri til å bruke en hvilken som helst strategi for å fullføre et oppdrag.

- Etterhvert som du kommer stadig lengre inn i spillet, vil du dessuten legge merke til at action-delen stadig får en mindre og mindre dominerende rolle. Du blir tvunget til å beslutte taktiske valg oftere og oftere etterhvert som troppene dine blir større og fienden smartere. Å bevege troppene dine inn i fiendens grupper, for deretter å drepe dem alle med helten din, er kun en liten del av spillet.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden