Det ambisiøse prosjektet heter gameXplore, og er utviklet av det norske to-manns-firmaet Game Index Statistics & Analysis AS (The GISA). Tanken bak konseptet er å ta fatt på den omstridte informasjonsproblematikken rundt data- og videospill. Bakmennene har merket det stadig økende presset fra myndigheter og foreldre mot bransjen, og ønsker med dette konseptet å blant annet hindre at spillbutikker må søke om konsensjon for å selge data- og videospill.
Et bredt utvalg spilljournalister i Norge sender inn objektive rapporter til gameXplore når de anmelder spill. Rapportene forteller hva spillet handler om, hvor vanskelig det er, hvor voldelig det er og hvilken aldersgrense det er myntet på osv. Disse opplysningene blir deretter samlet i en stor database, og informasjonen blir trykket opp på informasjonsark som plasseres i permer ute i spillbutikkene. Informasjonsarkene gir et sammendrag av spillets innhold og viser bilder fra ulike kapitler i spillet, men forteller ingenting om spillet er bra eller dårlig. Systemet bruker også PEGI-merkingen, for støtende innhold og aldersmerking.
I hele sommer har pilotprosjektet vært å finne i seks Oslo-baserte spillbutikker, og The GISA kan fortelle at tilbakemeldingene fra butikkene og utgivere sålangt har vært positive. Vi har tatt en nærmere prat med Hans Christian Bjørne, daglig leder i The GISA.
Hvordan går det med dere nå?
- Vi er inne i en veldig spennende fase. Etter vel et år i kjelleren så gameXplore™ for første gang dagens lys da vi lanserte pilotprosjektet 24. juni i seks butikker. Vi var veldig spente på hvordan systemet ville bli mottatt av forbrukere og de som jobber i butikk. De norske utgiverne som ble med på piloten var naturligvis også spente. Heldigvis for oss, har responsen vært svært positiv. Vi utarbeider nå en rapport fra piloten i sommer som vil bli lagt ut på våre hjemmesider www.gameXplore.com om kort tid, men kan røpe at ca. 87 % av de vel 100 kundene vi har spurt, sier de vil benytte seg av systemet når de skal kjøpe spill. Også butikkpersonalet har vært positive, og nesten samtlige sier at gameXplore™ letter deres salgsjobb, og at de regner med at det vil ha en positiv effekt på salget.
- Vi går nå inn i lanseringsfase i Norge. Vi er ute etter permanente avtaler med de norske utgiverne, og regner med at dette skal gå i orden. Videre er det bekreftet interesse fra minst en ledende spillkjede om å ta inn gameXplore™ i alle sine butikker, og vi er i positive dialoger med flere. For noen uker siden ble vi kalt inn på teppet til Statens Filmtilsyn, som gjerne vil inngå et tettere samarbeid, og ønsker å se systemet i så mange butikker som mulig i Norge. Med alt dette, pluss responsen på EGN (nylig arrangert spillmesse i London, red. anm.) , må vi vel kunne fastslå at vi er mer enn godt fornøyd! Men det ser også ut som vi går noen lange høstnetter i møte!
Hvor og når kom ideen bak dette prosjektet?
- Ideen om systematisk kategorisering av spill og søkeverktøy ble unnfanget på Gullstikka 2003. Vi kom faktisk dit med en visjon om å lage spill, men slo det raskt fra oss. Norsk Spill- og Multimediaforening (NSM) gjorde det klart at bransjen stod overfor store utfordringer når det gjaldt å avmystifisere spill og gjøre dem mer tilgjengelig for store deler av befolkningen. Bendik Stang (teknisk sjef i The GISA, red. anm.) hadde studert spilldesign og animasjon i København. Jeg hadde økonomiutdannelse og 2 ½ års erfaring med kategorisering av musikk og søkeverktøy fra Seattle. Vi øynet en spennende mulighet og satte i gang dagen etter. Siden brukte vi mye tid og research på å komme opp med en mest mulig fornuftig metode å kategorisere spill på. Vi håper og tror at vi har lykkes med dette.