Gamer.no: Kan du fortelle litt om de 20 siste erfaringsnivåene i spillet? Mange tror fortsatt at erfaringsnivå 200 til 220 er vanlige erfaringsnivåer, som du får ved å øke antall erfaringspoeng. Hvilke fordeler vil disse siste erfaringsnivåene gi? Og hvordan skaffer du "Shadow Knowledge", som er nødvendig for å øke de siste erfaringsivåene? Må du være på erfaringsnivå 200 for å kunne få shadow level 1?
Gaute Godager: "Shadow Knowledge" er erfaring du får for å ta ut motstandere av din side. Ved å putte din fraksjon inn i formelen for hvor mye erfaring du får, vil du få "Shadow Knowledge" ved å øke din troskap til din side. Hvert erfaringsnivå over 200 blir som 10 vanlige erfaringsnivåer. Du kan øke ferdighetene mye mer enn på et vanlig erfaringsnivå (opp til 20-30 poeng per ferdighet), du kan øke evnene nesten like mye og du får en "Perk" per erfaringsnivå. Du blir Shadow level 1 i det du egentlig skulle blitt 201. Etter det forandrer alt seg.
Gamer.no: "Perks" er et kjent fenomen fra f.eks. Baldurs Gate, og Fallout. Hvordan vil disse fungere i Shadowlands? Hvor mange kan du ha? Hvordan skaffer du disse? Hvis du bare kan ha et begrenset antall, kan du fjerne "Perks" du allerede har lært? Vil "Perks" være avhengig av din rase/yrke, eller er det fritt fram for alle?
Gaute Godager: Du får 1 hvert 10-ende erfaringsnivå og 1 hvert erfaringsnivå over 200. Disse gir alt fra ferdighetsbonuser til totalt nye spesialbevegelser og egenskaper. Du får dem automatisk som en bonus for å øke erfaringsnivået. De finnes i tre kategorier. "Profession Perks", "Profession Group Perks" (for eksempel alle Nukere) eller "General Perks". Du kan avlære "Perks", men det tar noe tid.
Gamer.no: Siden det ikke er noe "Grid" i Shadowlands, vil run-buff fungere? Run-buff er jo basert på at deler av kroppen til karakteren din går over til Grid.
Gaute Godager: Run-buffene vil fungere, selv om forklaringen ikke blir helt "in character".
Gamer.no: Jeg har forstått det slik at områdene i Shadowlands vil være linære. At du må gå fra en plass til en annen, gjennom det første for å komme til det andre, gjennom andre for å komme til det tredje, osv. Vil det være økende vanskelighetsgrad etterhvert som du kommer lenger "inn"?
Gaute Godager: Ja. Det er ikke riktig å si det er 100% linært. Det vil være mange valg og åpne områder for spilleren å forflytte seg i. Men av og til vil han komme til "innsnevringer" eller viktige områder han må i gjennom. Her må spillerne samarbeide. Ja, disse blir mer og mer vanskeligere. I visse områder vil også vanskeligheten gjøre et veldig "hopp" som kan tvinge spillerne til å gjøre en "quest" først, eller kanskje høste litt erfaringspoeng på Rubi-Ka først.
Gamer.no: Kan du snakke litt rundt handelsferdigheter (tradeskills)? Engineer er mester i handlesferdigheter, men mesteparten av tingene du kan lage er fullstendig udugelige. Vil dette bli forandret, slik at Engineer kan leve av jobben sin, istedenfor å drepe fiender som en annen leiesoldat?
Gaute Godager: For det første, jeg er uenig i at mesteparten som lages er udugelige. Hver eneste dag lages det tusenvis av implanter. Du tenker kanskje ikke over det, men jeg tror Anarchy Online er det spillet hvor flest spillere lager implanter og bruker tradeskill-objekter. Hvis du med "å leve av" mener å gå opp i erfaringsnivå fra 1-220, blir svaret nei. Engineeren får en handelsferdighet-buffs, som er mye bedre enn før, men han vil fremdeles være avhengig av å gjøre sin innsats på slagmarken, som ingeniører i alle tider har vært nødt til.
Gamer.no: Til slutt noe som overhodet ikke har noe med Anarchy Online å gjøre. Hva med deres nye prosjekt, har du noen kommentar til dette?
Gaute Godager: Ingen kommentar.