Gamer.no: På samme måte som Keeper kanskje tar over for doktoren, vil Shade ta over for Trader med sine blodsuger-egenskaper? Eller vil fortsatt Trader være suveren med sine de-buffs?
Gaute Godager: Traderen vil være suveren der, men Shade vil komme på toppen av dette, og gjøre mye mer skade.
Gamer.no: Siden de vanlige helse- og nanopakkene blir ubrukelige, kan du fortelle litt om hvordan vi skal fylle opp helse og nano i Shadowlands?
Gaute Godager: De nye "health/nano coils" likner helse- og nanopakkene, men helbreder litt og litt over en lengre periode.
Gamer.no: Jeg har hørt rykter om at Enforcer ikke lenger skal være en av de yrkene som gjør brorparten av skade i et team. Enforcer vil da sitte igjen som den som skal ta i mot juling, og ingenting annet. Er dette meningen?
Gaute Godager: Han vil fremdeles være et yrke som gjør veldig mye skade, men ikke mest skade. Et mål for Shadowlands har vært å gjøre yrkenes spesialitet mer unik. Det er meningen at Martial-Artist (nærkamp) og Agent (avstand) skal gjøre mest skade. Men en må ikke undervurdere det å ha en "kjøttvegg" mellom deg og monsteret. Monsterene i Shadowlands er mye ondere, slår mye hardere og har mange flere finurligheter. Det vil bli vanskeligere å klare de tøffeste kampene uten en Enforcer. Han kan ha opp mot 25 000 helsepoeng når han er på sitt mektigste. Ingen andre er i nærheten.
Gamer.no: Hvordan vil du rangere de forskjellige yrkene hvis du skal gjøre dette etter hvem som gjør mest skade i et team?
Gaute Godager: Jeg tror ikke jeg vil si noe mer enn det jeg har sagt over. Dette vil variere såpass mye fra erfaringsnivå til erfaringsnivå, og avhengig av utstyr Å fortelle om hvordan vi har tenkt det vil bare skuffe de som ser at det ikke stemmer 100%.
Gamer.no: Det er hele tiden syting fra enkelte yrker, fordi det er ubalanse i spillet. Spesielt da med tanke på Player vs. Player (PvP). Noen yrker er mer "krøpling" enn andre. Hvordan har dere tenkt å forbedre dette med lanseringen av Shadowlands? Vil det bli endringer som øker nyttigheten av f.eks. en Engineer i teamet?
Gaute Godager: Engineer vil ha en rekke store fordeler i team framover. For det første vil "AC" (Armor Class) bli mye, mye viktigere. Men Anarchy Online ikke er ment å være 100% balansert i en mot en-PvP. Akkurat som det ikke var ment å være balansert i yrkets evne til å gjøre skade, gå solo, helbrede eller andre former for kampaktiviteter. Det ville gi et utrolig kjedelig spill. Pvp i Anarchy Online er ment å være team mot team eller organiasjon mot organisasjon. Ettersom "AC" vil bli mye viktigere, vil Engineerens evne til å gi "AC" nanoer skinne mer i team sammenheng. Uten å gå i detaljer, vil en Engineer på et høyt erfaringsnivå kunne gi like mye i "AC" som alt utstyret du hadde med deg fra Rubi-Ka som høy level. De har også mange nye "pets" og andre egenskaper som vil bli nyttig i teams.
Gamer.no: I det siste har det vært mye styr rundt "Aimed Shot". En ferdighet som sikkert hovedsakelig er ment for Agents. Mot vanlig fiender må du være skjult for å kunne bruke denne ferdigheten, men i PvP er det visstnok fritt fram. Veldig mange support-yrker har begynt å bruke Agent-våpen grunnet enkle krav, og god skade. Vil disse våpnene få "Agent only"-flagg, eller vil "Aimed Shot" bli endret, slik at den fungerer bedre for Agents enn andre yrker?
Gaute Godager: Hm. Vi tenker på saken.