Intervju

Intervju med Funcom om Shadowlands

Shadowlands er den kommende store ekspansjonspakken til Funcoms massive online rollespill Anarchy Online. Pakken inkluderer utvidet spillområde, nye våpen, nye monstre, og nye gjenstander, men dette vil bli fullbyrdet med en del nye vrier.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Gamer.no: På samme måte som Keeper kanskje tar over for doktoren, vil Shade ta over for Trader med sine blodsuger-egenskaper? Eller vil fortsatt Trader være suveren med sine de-buffs?

Gaute Godager: Traderen vil være suveren der, men Shade vil komme på toppen av dette, og gjøre mye mer skade.

Gamer.no: Siden de vanlige helse- og nanopakkene blir ubrukelige, kan du fortelle litt om hvordan vi skal fylle opp helse og nano i Shadowlands?

Gaute Godager: De nye "health/nano coils" likner helse- og nanopakkene, men helbreder litt og litt over en lengre periode.

Gamer.no: Jeg har hørt rykter om at Enforcer ikke lenger skal være en av de yrkene som gjør brorparten av skade i et team. Enforcer vil da sitte igjen som den som skal ta i mot juling, og ingenting annet. Er dette meningen?

Gaute Godager: Han vil fremdeles være et yrke som gjør veldig mye skade, men ikke mest skade. Et mål for Shadowlands har vært å gjøre yrkenes spesialitet mer unik. Det er meningen at Martial-Artist (nærkamp) og Agent (avstand) skal gjøre mest skade. Men en må ikke undervurdere det å ha en "kjøttvegg" mellom deg og monsteret. Monsterene i Shadowlands er mye ondere, slår mye hardere og har mange flere finurligheter. Det vil bli vanskeligere å klare de tøffeste kampene uten en Enforcer. Han kan ha opp mot 25 000 helsepoeng når han er på sitt mektigste. Ingen andre er i nærheten.

Gamer.no: Hvordan vil du rangere de forskjellige yrkene hvis du skal gjøre dette etter hvem som gjør mest skade i et team?

Gaute Godager: Jeg tror ikke jeg vil si noe mer enn det jeg har sagt over. Dette vil variere såpass mye fra erfaringsnivå til erfaringsnivå, og avhengig av utstyr Å fortelle om hvordan vi har tenkt det vil bare skuffe de som ser at det ikke stemmer 100%.

Gamer.no: Det er hele tiden syting fra enkelte yrker, fordi det er ubalanse i spillet. Spesielt da med tanke på Player vs. Player (PvP). Noen yrker er mer "krøpling" enn andre. Hvordan har dere tenkt å forbedre dette med lanseringen av Shadowlands? Vil det bli endringer som øker nyttigheten av f.eks. en Engineer i teamet?

Gaute Godager: Engineer vil ha en rekke store fordeler i team framover. For det første vil "AC" (Armor Class) bli mye, mye viktigere. Men Anarchy Online ikke er ment å være 100% balansert i en mot en-PvP. Akkurat som det ikke var ment å være balansert i yrkets evne til å gjøre skade, gå solo, helbrede eller andre former for kampaktiviteter. Det ville gi et utrolig kjedelig spill. Pvp i Anarchy Online er ment å være team mot team eller organiasjon mot organisasjon. Ettersom "AC" vil bli mye viktigere, vil Engineerens evne til å gi "AC" nanoer skinne mer i team sammenheng. Uten å gå i detaljer, vil en Engineer på et høyt erfaringsnivå kunne gi like mye i "AC" som alt utstyret du hadde med deg fra Rubi-Ka som høy level. De har også mange nye "pets" og andre egenskaper som vil bli nyttig i teams.

Gamer.no: I det siste har det vært mye styr rundt "Aimed Shot". En ferdighet som sikkert hovedsakelig er ment for Agents. Mot vanlig fiender må du være skjult for å kunne bruke denne ferdigheten, men i PvP er det visstnok fritt fram. Veldig mange support-yrker har begynt å bruke Agent-våpen grunnet enkle krav, og god skade. Vil disse våpnene få "Agent only"-flagg, eller vil "Aimed Shot" bli endret, slik at den fungerer bedre for Agents enn andre yrker?

Gaute Godager: Hm. Vi tenker på saken.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden