Gamer.no: Hvordan ser dere på konkurransen med andre spill i denne sjangeren?
Marius: Foreløpig har vi jo de vi alltid har hatt: EverQuest, Asheron's Call og Ultima Online pluss Dark Age of Camelot. Men dette er spill vi merker lite til. Det er jo spill som er vidt forskjellige fra AO. Vi har fått mange spillere fra de spillene. Det har gått en god del spillere fra EverQuest til oss, men også en del har gått til DAoC. Det er jo ikke så mange spill som kommer ut i den sjangeren i den nære fremtid, du har jo Star Wars Galaxies og World of Warcraft som kommer. Våre brukere har så langt vært veldig trofaste. Det er ofte sånn at man blir veldig bundet til det første spillet av denne typen man spiller. Men folk er allikevel ikke fremmede for å prøve nye ting, men som oftest kommer de tilbake igjen ganske fort.
Gamer.no: Hva med spill i framtida, dere som sitter midt oppe i det. Det har jo vært veldig mye online de siste åra, men den siste tida har vi jo sett en del spill hvor man har lagt veldig vekt på singleplayer. Hva tror dere skjer framover?
Marius: For meg personlig så ser det ut som det meste vil konsentrere seg om online i fremtiden. Hvis du ser på spillbransjens rolle i det hele så er det jo mye mer attraktivt med Internettbaserte spill. Framfor å lage et spill og så selge det for 450 kroner i butikken og så være ferdig med det, så er det ganske mye mer lønnsomt å lage spillet, selge det noe billigere, for så å tjene kr 100,- per spiller hver måned. Så for spillindustrien er det nok ønskelig at ting går over til online i fremtiden. Og med den utviklinga vi ser på Internett-tilkobling nå blir det enklere å spille online også, til tross for at Norge fortsatt er i steinalderland på den fronten med ISDN.
Gamer.no: Hva er båndbredde kravet for å spille AO? Hvordan er det kodet i forhold til bruk av båndbredde?
Marius: Flertallet av spillerne våre her til lands bruker fortsatt ISDN, mens i land som USA er andelen bredbåndsbrukere vesentlig høyere. Men spillet er laget for å kunne kjøre på et vanlig modem, men det er alltid episoder hvor man bruker mer eller mindre båndbredde. For eksempel når man kommer inn i en by med masse folk vil nok en modembruker slite litt. Men så er det andre ganger hvor man nesten ikke bruker båndbredde i det hele tatt, for eksempel når man er i villmarken alene. Når vi demonstrerte spillet på E3 i fjor husker jeg vi hadde 8 klienter på en ISDN linje, og det gikk helt fint. Da var det riktignok få andre spillere i samme verden. Det er mange faktorer som spiller inn. Målet er så klart at man skal bruke minst mulig båndbredde, det er jo alltid det beste både for både spillerne og serverne. Selv med en ping på 700-800 så kan man spille spillet, det ser kanskje litt rart ut, men det skal gå rimelig greit. For øvrig vil jeg anbefale å kjøre med minimum 256MB RAM, da informasjon fra steder og personer du treffer ofte lagres der mens du spiller. RAM er utrolig viktig, og jo mer du har jo bedre.
Gamer.no: Når du først er inne på serverene, hvordan er det med de. Hvor står de i forhold til brukermassen?
Marius: Jeg kan ikke gi noe særlig detaljer rundt det, men jeg kan jo si så mye som at de står i USA, i nærheten av New York. En av hovedgrunnene til at de står der og ikke i Europa er at vi har bedre linje til USA enn det USA har linje til Europa. De fleste her i Norge har jo veldig gode ping-tider mot serverne i USA.
Gamer.no: Hvordan fungerer support apparatet med ARK-spillere osv?
Marius: ARK-spillere, frivillige spillere som hjelper i AO. Det sendes en petition om hjelp og man får da først hjelp av en ARK. Systemet er eskalerende med ARK på bunn og hjelp fra support om ingen andre kan hjelpe dem. ARK-ene får kontoen sin gratis ved siden av ARK-kontoen sin.
Da gjenstår det bare for oss å takke så mye for at Gamer.no fikk treffe Margit Anne og Marius hos Funcom i Oslo. Så hyggelige og imøtekommende utviklere skal man lete lenge etter. Vi ønsker dem lykke til med utviklingen av Anarchy Online, og ser fram til tilleggspakken Shadowlands som kommer mot slutten av året.