Spillet skal være basert på virkelige hendelser og følger Joey Verola på hans vei gjennom den brutale verden av organisert kriminalitet. For å sikre et autentisk gameplay og spillmiljø blir Interview with a Made Man laget i samarbeid med den kjente mafiaeksperten og forfatteren David Fisher, som har ti bestselgere på rullebladet.
Spillet vil inneholde mange av de detaljene og scenariene vi forbinder med mafiaen, inkludert ulovlige veddemål, utlånsvirksomhet (og voldelige torpedoer), kidnappinger, utpressing, snikmord og blodige kriger mellom konkurrerende mafiafamilier. På samme måte som i Illusion Softwork sitt Mafia vil spilleren følge hovedpersonens liv, og oppleve hvordan han stiger i rang i mafiaorganisasjonen han jobber for.
Interview with a Made Man kommer med over 25 våpen, inkludert hagle, maskingevær og Beretta. I tillegg kan du bruke en rekke andre og mer originale våpen i håndkamp med fienden - her blir alt fra stoler, biljardkøer (og baller), baseballkøller og telefoner omgjort til dødelige våpen i de rette hendene. I vanskelige situasjoner kan du dessuten bruke andre mennesker som levende skjold.
Acclaim skryter av filmatisk kamerakontroll, lisensiert musikk (fra 60, 70 og 80-tallet) og kjente skuespillere (nøyaktig hvilke skuespillere vi får høre stemmene til vil bli offentliggjort om ikke lenge). Dessuten vil spillet komme med et "picture in picture"-system som vil gi spilleren bedre utsyn over omgivelsene sine (antakeligvis noe liknende av det selskapet benyttet seg av i Alias).
Dessuten vil spillet komme med 20 varierte og fullstendig ødeleggbare miljøer og benytte seg av Acclaim sin egenutviklede fysikk- og grafikkmotor, som skal sikre ultrarealistiske miljøer, lyssetting og karakteranimasjoner.
Interview with a Made Man skal etter planen lanseres vinteren 2005, for øyeblikket kun for PS2 og Xbox. Spillet vil bli vist bak lukkede dører på E3-messen.