LOS ANGELES (Gamer.no): Det neste innslaget i den kritikerroste Call of Duty: Black Ops-serien ruller ut på PC, PlayStation 4 og Xbox One den 12. oktober. På årets E3-messe fikk jeg en forsmak på skytefesten, og som jeg skrev i min sniktitt tror jeg det er mye å glede seg til.
Activision tok riktignok kun med seg den tradisjonelle flerspillerdelen på messa, og det gjenstår enda mye vi ikke har sett. Derfor satt jeg meg ned spillsjef Dan Bunting for å snakke om hva Black Ops 4 har å by på og hva utvikleren har utelatt denne gangen.
– Tilfredsstillende, givende og flytende
– Spillet må ha den klassiske Black Ops-følelsen. Det er tilfredsstillende, det er givende, det er flytende og det er responsivt.
Det er tidlig i intervjuet, og Bunting lirer av seg den tydelig innøvde frasen for første, men slettes ikke siste gang. Mannen som trekker i trådene under utviklingen av Black Ops 4 virker vennlig og imøtekommende, men samtalen vår bærer et unektelig preg av markedsføringsfjas.
Innledningsvis unngår jeg derfor elefanten i rommet, nemlig spillets mangel på en enspillerkampanje, og spør i stedet om hvordan det kommende spillet skiller seg fra Black Ops 3. Detaljene er selvfølgelig mange, men Bunting fokuserer spesielt på at spillet skal være mer åpent og tilgjengelig for alle mulige spillere.
– Vi designet Black Ops 4s flerspilleropplevelse for å være enkel å plukke opp for alle typer spillere. Samtidig har det en lang og givende vei mot mestring for de som virkelig vil jobbe med å forbedre ferdighetene sine. Den dybden er noe vi ønsket å bygge inn i spillet for å gjøre opplevelsen rikere og for å by på flere nyanser som man kan lære seg etter hvert.
Muligheten å kunne lære seg spillet på en intuitiv måte var viktig for Treyarch å inkludere, og nettopp derfor har studioet introdusert mer forutsigbarhet rundt hele opplevelsen.
– Det er liksom ikke like mange tilfeldigheter i spillet. Man kan også være flinkere til andre ting enn bare skyting, og det er dette som vil utgjøre forskjellen mellom de beste og de som kun spiller for moro skyld, forklarer Bunting.
Strategi og samspill
Mye av læringen går på å bli kjent med spillets ulike klasser, kalt Specialists. Hver av disse har unike spesialegenskaper som byr på forskjellige fordeler i kamp, og som gir hver spiller en slags rolle i laget. For å utnytte spesialistenes potensiale til det fulle må man imidlertid jobbe sammen, forteller Bunting.
– Det er mye samspill mellom klassene. Et eksempel på det er figuren Crash, som kan helbrede lagkameratene sine. Om han bruker spesialegenskapen sin mens Firebreak bruker Reactor Core-egenskapen for å stenge fiender ut av et område, kan du gi ham mer tid fordi han faktisk skader seg selv.
Mens kjernen i Black Ops 4 fortsatt dreier seg om seriens faste create-a-class-system, er det mulighetene for strategisk samarbeid som gjør opplevelsen litt annerledes en forgjengerne. Bunting forteller derfor at han gleder seg til å se hvilke kreative løsninger spillere finner frem til når de får gå løs på spillet i oktober.
– Forandring er vanskelig
Fra forskjeller i kampsystemet glir vi over på forskjeller i spillets innhold, sammenlignet med de foregående Black Ops-titlene. Idet jeg nevner ordet enspiller enser jeg såvidt et blikk hos spillsjefen, som liksom sier «der kommer det spørsmålet, ja».
Beslutningen om å ikke ha med en tradisjonell enspillerkampanje ble tatt tidlig i utviklingsprosessen, som begynte for omtrent tre år siden. Treyarch hadde registrert endringen i fansens spillvaner, og selv om de forventet reaksjoner fra spillere følte studioet det var på tide å satse fullt ut på flerspillerdelen.
– Jeg tror enhver forandring, spesielt i en så populær spillserie som Call of Duty, alltid vil være vankelig for både utviklere og fans. Ettersom vi har sett hvordan spillere bruker spillet vårt – de bruker mer tid på de nettbaserte modusene og har sosiale opplevelser med vennene sine – har det blitt tydeligere for oss at vi må la teamet bruke mer tid og krefter på å lage flere slike opplevelser for fansen.
Bunting ønsker ikke å utelukke en retur til historiebaserte kampanjer i fremtiden, men gitt dagens holdninger og vaner blant spillere er han ikke i tvil om at dette var det riktige valget for Black Ops 4.
– Vi kan ikke forutse hva fremtiden vil bringe. Akkurat nå er vi så fokusert på Black Ops 4. Å kun tilby flerspiller er noe unikt vi ønsket å gjøre for dette spillet. Det betyr ikke at dette vil definere fremtiden for oss eller for andre studioer, det er bare dette spillet vi lager nå og jeg tror det var riktig tid for oss å introdusere en endring som denne.
Skal fortsatt fortelle historier
Fremfor å by på en klassisk enspillerkampanje, vil Black Ops 4 fortelle historier på andre måter, lover Bunting. Blant annet vil spesialistene har hver sin bakgrunnhistorie, men der teamet virkelig satser tungt er i zombiemodusen.
– Zombiene våre er utrolig populære, og store deler av fansen er veldig gira på modusen. Vi har alltid fortalt historier på en unik måte med zombiene og jeg tror ikke dette spillet blir noe annerledes. Det er nok en underdrivelse, ler Bunting lurt før han fortsetter:
– Det begynte med at vi fortalte historier på andre måter. Da det første zombiebrettet kom hadde vi ingen fortelling rundt det. Det begynte med at vi plantet hemmeligheter og fansen skapte sine egne teorier, som vi deretter tok tak i og bygget en offisiell historie. Så zombier har en lang tradisjon med å fortelle historier på en unik måte for den modusen, og jeg tror du kommer til å se mye av det i dette spillet.
At Treyarch satser stort på zombiene legger studioet overhodet ikke skjul på, og allerede på lanseringsdagen vil Black Ops 4 ha et mer omfattende zombietilbud enn sine forgjengere. Dette består av tre forskjellige opplevelser med hver sin historie, samt en helt ny modus som lover mer strømlinjeformet zombieaction.
Black Ops-historien på boks
Også i spillets battle royale-modus vil spillere finne historie, men av et litt annet slag. Blackout – som modusen heter – tar nemlig et tilbakeblikk på hele Black Ops-serien, og fremstår som en slags nostalgitripp for fansen samtidig som det appellerer til moderne og battle royale-sultne spillere.
– Det er tilfredsstillende, det er raskt, det er flytende, det er responsivt.
På spørsmål om hva som skiller Blackout fra de andre battle royale-spillene på markedet får jeg et kjent, men likevel ærlig svar. I en sjanger som er like variert som den er mettet har ikke Treyarch planer om å finne opp hjulet på nytt. Studioet vil bare prøve å gjøre ting bedre enn de andre allerede har gjort det.
– Akkurat som alle andre i bransjen så vi hvordan battle royale-sjangeren eksploderte tidligere i fjor. Hele teamet spilte de spillene og fulgte nøye med på de spillene, så vi begynte å snakke om det på det tidspunktet og startet utviklingen sent på året, forteller Bunting åpent om hvor utvikleren fikk inspirasjonen fra.
– Vår battle royale-modus bygger først og fremst på den kjerneopplevelsen fra Call of Duty. Den opplevelsen er ulik alle andre skytespill på markedet, og vi ønsket å lage en spillmodus som var unik for oss. Den er selvfølgelig tungt inspirert av battle royale-sjangeren, men vi legger også ved våre egne ting, og det er en feiring av hele Black Ops-serien. Vi byr på våpen, figurer, kjøretøyer og alle stedene på kartet kommer fra tidligere flerspiller- og zombiebrett. Så det er bare masse Black Ops-arv som går inn i dette, som jeg tror er unikt og som blir moro for fansen vår.
Selv etter over seks måneder ved tegnebrettet har ikke utvikleren spikret alle detaljene rundt modusen. Antall spillere per kamp er for eksempel ikke bestemt, og Bunting var svært vag på spørsmål om bruk av Black Ops 4s klasser og spesialegenskaper i Blackout.
I stedet ville spillsjefen helst snakke om de mange sosiale opplevelsene Black Ops 4 vil by på, og alle planene utvikleren har for spillet etter lansering. Hadde jeg fått en ny sjanse ville jeg spurt om sesongpass og Buntings tanker rundt det å splitte opp spillerbasen med å kreve betaling for nye kart. Så langt kom jeg dessverre aldri, for når PR-fyren i hjørnet begynner å kremte høylytt er intervjuet over.
Vi snakket med Dan Bunting under E3-messen i Los Angeles. Reise og opphold ble betalt av Gamer.no.