Intervju

Intervju angående Laila Dåvøy og GTA3

Da barne- og familieminister Laila Dåvøy gikk ut og sa at Rockstars Grand Theft Auto 3 (GTA3) måtte forbys, klarte hun å irritere de fleste gamere. Vi i Gamer.no tok en prat med gamerne Audun "CC0" Hodnefjell fra klanen Norwegian Secret Ops og Kent "LordBlunt" Jarling fra klanen raff.

Gamer.no: Hva var deres første reaksjon når dere hørte at Laila Dåvøy ville forby GTA3?

Jeg lo så tårene trilla, kommer det spontant fra Hodnefjell. Jeg ble oppgitt over hvor lite politikerne følger med, og spurte meg selv hvor hun har vært de senere årene? Animert vold har vært tilstede i ti år nå. Hvis hun ikke har oppdaget dette før har hun ignorert barns fritidssyssler. Selv spilte jeg et spill som gikk ut på å banke og skyte på lærere med sprettert da jeg var 5 år. I dag går jeg på en bra skole, og har ikke en eneste prikk på rullebladet.

Kent Jarling forteller at han ikke reagerte ikke så sterkt, fordi jeg har hørt mange uttale seg om noe de ikke vet noe om før. Folk klarer faktisk å se forskjell på hva som foregår på en skjerm og hva som er virkelig, legger Jarling til.

Gamer.no: Hvorfor er dere uenig i barne- og familieministerens utspill?

Det er feil vei å gå, sier Hodnefjell. En kan ikke forby et verdenskjent spill. En løsning må være mer omfattende enn å forby ett spill hvis hun vil løse "problemet" med vold i dataspill. Det bransjen trenger er aldersgrenser, også jeg ønsker et bedre system enn det vi har i dag. Tyskland sensurer spill, ved for eksempel å gjøre mennesker til monstre og rødt blod grønt. Dette er tåpelig. Da Quake 2 ble sluppet i Tyskland skulle "alle" ha tak i den usensurerte utgaven. Sensuren virket bare som PR for spillet.

Forskning motbeviser også ministerens påstand, skyter LordBlunt inn. Faltin Karlsens rapport om "Regulering av dataspill" fra 1998 konkluderer med at dataspill først og fremst er lek. Det ministeren kommenterer er også helt utenfor hennes fagområde, og det utrolig at det blir tatt seriøst. Det er selvsagt noen som kan ta skade av å spille dataspill, men disse er så få at den kan sees bort fra i det store og det hele.

Aldersgrenser er den eneste veien å gå. Det er selvsagt vanskelig å bestemme aldergrenser, og derfor må de settes av folk med kompetanse innen området. Et styre bestående av folk fra spillbransjen må til, forteller Hodnefjell

Gamer.no: Hva tror du blir konsekvensene hvis Laila Dåvøy får det som hun vil?

Hvis hun får det som hun vil, så vil folk miste enda mer respekt for hele barne- og familieministerposten. Alle gamere, og mange med oss i hele Norges land vil ikke ha noen barne- og familieminister som ikke viser noen som helst form for intelligent løsningsevne av et slikt "problem", som hun hevder det er, sier Hodnefjell.

Han avslutter med å forklare at barn også kan gripe til det ulovlige markedet for å få tak i spillene. Piratkopiering kan ikke kontrolleres med aldersgrenser, og piratkopiering kan ikke stoppes. Ministeren reagerer bare spontant og overilt, mener Hodnefjell.

Gamer.no takker Audun "CC0" Hodnefjell og Kent "LordBlunt" Jarling for at de tok seg tid til å snakke med oss, og vi får alle håpe at barne- og familieministeren neste gang tenker seg om før hun uttaler seg til pressen.

Siste fra forsiden