Intervju

Alliances Kha «iPN-k0u» Nguyen

– Alliance er som en familie for meg

Vi har snakket med norske Kha «iPN-k0u» Nguyen om hvordan det er å være på et av Europas største Apex Legends-lag.

Kha «iPN-k0u» Nguyen under Overwatch World Cup 2018.
Blizzard Entertainment

– Mitt første skytespill var Counter Strike 1.6. Storebror spilte og jeg fikk prøve det litt i skjul. Jeg var egentlig ganske dårlig på den tiden, ler Kha Nguyen når vi spør hvordan skytespillkarrieren tok fatt.

Nordmannen, som tidligere har vært i toppskiktet blant Europas Overwatch-utfordrere, har nå skiftet beite og kastet seg over Apex Legends i stedet. Det ser ut til å ha vært en lur overgang, for nå er han med i starttroppen til Alliance, et lag som etter alle solemerker er i ferd med å bli et av de aller beste i Europa.

– Jeg er en person som ikke takler å være dårlig i ting jeg har interesse for, så jeg sto på og fortsatte å prøve meg. Selv i dag har jeg aldri kommet til det punktet hvor jeg tenker at jeg er skikkelig god – hvis andre hadde brukt like mye tid og innsats som meg, hadde de nok vært like gode eller til og med bedre.

Kha «iPN-k0u» Nguyen (f. v.), John «Hakis» Håkansson og Simon «Vaifs» Bellini.
??

– Men nå er du altså i en av Europas største klubber. Hvordan havnet du i Alliance?

– Jeg hadde hatt et ganske bra rykte innen Apex Legends i lang tid. Jeg hadde nådd en del av toppen, men så ble laget mitt tatt fra hverandre på grunn av nye muligheter, og jeg måtte starte fra null igjen. Jeg jobbet meg opp igjen med et nytt lag, men så skjedde det samme. Så, en vakker dag, bestemte Alliance seg for å plukke meg opp fra «søpla» – de trodde virkelig på meg og at jeg var det de manglet for å skape et best mulig lag. De hadde nok øyne på meg en stund, jeg er ikke helt sikker, grunner Nguyen.

Et fantastisk førsteinntrykk

Apex Legends feirer toårsjubileum i disse dager og er nå inne i sin åttende sesong. Hver sesong preges av en ny figur, omfattende kartendringer, nye våpen og mer kosmetisk innhold, og spillet har over tid blitt en stor inntektskilde for utviklerne i Respawn Entertainment og utgiver EA.

Mirage var også med fra starten i Apex Legends.
Respawn Entertainment

Og slik var det vel nesten fra første stund: Spillet ble sniklansert en tidlig februarkveld i 2019, og resten er på en måte historie. Nguyen forteller at han har vært med fra helt fra begynnelsen av:

– Jeg var begynte med Apex på dag én. Det kom helt ut av det blå, og førsteinntrykket var fantastisk: Høyt tempo på gameplay, gode bevegelser, skytingen føltes bra og i tillegg var det noe helt nytt i battle royale-sjangeren. Det er også mer å gjøre når man spiller battle royale-spill med venner, og det var en viktig del av pakka.

– I likhet med Overwatch, var Apex Legends noe jeg kunne spille i mange timer uten å bli utbrent. Jeg planla vel aldri å bli proff i noen av spillene, det skjedde liksom bare. Jeg spilte mest for moro skyld i starten, men fikk etter hvert et tilbud fra SoaR Gaming. Det var bedre enn det jeg hadde i Overwatch, så jeg endte opp med å bytte spill, forklarer han.

– Hva er den største forskjellen på de to spillene?

King's Canyon har endret seg flere ganger i løpet av spillets utvikling.
Espen Jansen/Gamer.no
Les også
Anmeldelse: Apex Legends
Fuse er spillets nyeste helt.
EA

– Den største forskjellen er at man kun har én sjanse i Apex – dør du, er du ute. Dette betyr at hver eneste kamp og alle valg man tar underveis må være med tanken om at én feil er alt som skal til for at man taper. I Overwatch kan man kjøre på, det er bare å komme tilbake til live og man får langt flere sjanser i hver runde.

Ingenting er perfekt

Det ser ikke ut til at Apex Legends er på vei bort med det første. I samtale med spillets regissør og hoveddesigner i fjor sommer fikk vi blant annet høre at utviklerne har planer for innhold og endringer i opptil seks sesonger fram i tid. Dette gjelder mest sannsynlig også for spillets e-sportssatsing, hvor utviklerne og EA stadig kjører små og store turnering. Ngyuen ser ikke like langt framover:

– Jeg fokuserer mest på det som er nært i tid: Én dag og ett steg om gangen. Men slik det har vært fram til nå, har det vært helt supert – Alliance behandler meg som familie, og jeg ser på dem som min andre familie. E-sportssatsingen til Apex er også bra, og jeg føler jeg kommet mye lenger enn det jeg var innenfor Overwatch. Fremtiden er lys og det kan bare gå oppover.

– Hvis du kunne endre én ting med Apex Legends, hva hadde det vært?

– Det er vanskelig å velge én ting. Lyd, optimalisering av spillet, «abilities» som gjør for mye skade og så videre. Jeg gjør det jeg fordi det er gøy, og derfor vil jeg selvfølgelig at utviklerne skal fokusere på det som gjør et spill morsomt å spille – ikke bare nye og unike ting.

– Jeg har sett flere spill som skyver spillere vekk ved å satse for hardt på nye ting og endringer som er langt vekk fra det folk ble forelska i i utgangspunktet. Men Respawn jobber hardt og hører en del på spillerne, så jeg er fornøyd. Ingenting er perfekt; det kan alltid bli bedre; og det er som gjør ting så mye mer spennende, ler Nguyen oppsummerende.

Siste fra forsiden