Da PUBG Corp. – den gang kjent som Bluehole – annonserte en mobilutgave av Playerunknown's Battlegrounds var det egentlig ikke overraskende at mange trakk på smilebåndet. Spillet slet nok med å kjøre stabilt på PC på den tiden, og en mobilversjon kunne umulig klare å gjenskape originalopplevelsen på noen som helst troverdig måte.
Jeg var derfor veldig skeptisk da jeg lastet ned PUBG Mobile til min trofaste iPhone SE. Et tosifret antall kamper senere er jeg imidlertid svært overrasket over å kunne meddele at dette faktisk har noe for seg.
Opplevelsen slik du kjenner den
PUBG Mobile gjenskaper det voldsomt populære battle royale-spillet med slående likhet. Ikke bare er formelen den samme – 100 spillere lander på en øy, der de må kjempe for å overleve – men med unntak av noen få nødvendige justeringer er opplevelsen omtrent nøyaktig lik som PC- og Xbox One-spillere kjenner den.
Den største forskjellen er naturlig nok kontrollsystemet. Tencent – selskapet som står bak PUBG Mobile – har tilpasset spillet for berøringsskjermer, og resultatet er overraskende effektivt. Spillet skilter med tre forskjellige knappekonfigurasjoner, og selv om de ikke er veldig forskjellige er det forfriskende å se at utvikleren har prøvd å legge til rette for spillernes ulike preferanser.
Som standard styrer man figuren sin med en virtuell spak på venstre side av skjermen, og sveiper rundt for å se seg om. Ulike knapper, stort sett på høyre side, utfører handlinger som sikting, skyting, hopping og klatring. Knappene er i grunnen godt nok adskilt, og jeg har enda ikke opplevd å trykke på én når jeg forsøkte å trykke på en annen. Det jeg imidlertid gjør hver eneste kamp – heldigvis med stadig synkende hyppighet – er å fyre av et par kuler når jeg egentlig bare ville se meg om.
Det skal sies at skjermen på min iPhone SE er ganske liten, men så godt som alle jeg har spilt med har på et eller annet tidspunkt sendt noen salver i veggen, for så å rope «Det var ikke meningen!». I det store og hele ødelegger det ikke nevneverdig for opplevelsen. Likevel er det selvølgelig bortkastede ressurser og det gjør at motspillere lettere kan finne ut hvor du befinner deg.
Selve prosessen med å sikte og skyte utgjør også en enorm forskjell mellom mobil- og PC-versjonen. Det er grisevanskelig å være nøyaktig med berøringskontroller, og med mindre figuren du sikter på står helt stille vil du gjerne bomme langt oftere enn du treffer målet. At det er like krunglete for alle gir deg imidlertid litt mer pusterom til å stoppe opp og stille inn siktet. Der du ville vært død på null komma svisj i PC-versjonen har du alltid noen ekstra sekunder fra du ser en fiende til du helst bør ha tilintetgjort ham.
Flotte hjelpemidler
En mekanikk jeg ble veldig glad for å finne i mobilversjonen er automatiseringen av utstyrssanking. Når man kommer over gjenstander på bakken velger spillet ut hvilke ting du har bruk for, og plukker dem automatisk opp for deg.
Det fungerer faktisk veldig bra, og det interne rangeringssystemet er stort sett godt balansert – slik at en pistol byttes ut med et maskingevær og en motorsykkehjelm byttes ut med en militærhjelm. Automatiseringen har riktignok kun som jobb å få deg til et noenlunde brukbart punkt, hvorpå du selv må finjustere våpentilbehør etter ønske.
Alt i alt gjør PUBG Mobile en meget god jobb med forenklingen av spillets mekanikker. Et annet eksempel på dette er den dynamiske førstehjelpsknappen nederst på skjermen, som tilpasser seg etter spillerens behov og inventar. Har jeg mistet litt helse vil et trykk på knappen drikke en energidrikk, og ved et litt større helsetap vil knappen i stedet la meg bruke bandasjer.
Dermed kan man enkelt konsentrere seg om å speide etter og plaffe ned fiender, noe som helt klart er den tøffeste utfordringen i PUBG på mobil. Nettopp dette bidrar riktignok til å bevare spenningen i spillet, og pulsen hamrer akkurat like fort når man begynner å kjenne lukten av en seier.
Litt teknisk kluss
Etter flere timer med spilling er jeg for det meste imponert over hva Tencent har fått til, men det har sneket seg inn litt teknisk krøll her og der. Ved er par anledninger har jeg for eksempel kastet meg ut av flyet og oppdaget at figuren min bokstavelig talt har gått av hengslene, og armer og ben vaier ukontrollert i vinden.
En mer ødeleggende feil er når lyden fra motspillere av og til forsvinner. Rett som det er kan en spiller dukke opp fra intet og knerte deg, uten at man hverken hørte skudd eller fottrinn. Dette kan selvfølgelig skyldes vaklende kommunikasjon med spillets servere, som jo er en risiko man tar med mobilspill.
På den annen side byr PUBG Mobile på elementer som jeg gjerne skulle sett i PC-versjonen. Spesielt liker jeg kartet, som både viser flyets rute før man hopper og som hele tiden forteller deg hvor langt det er til både medspillere og egendefinerte knappenålspunkter. Dette gjør det mye lettere å beregne hvor langt du kan sveve i fallskjermen din og hvor lang tid det vil ta å komme seg fra sted til sted.
At spillet i tillegg byr på en integrert stemme-chat er også gøy, slik at du enkelt kan kommunisere med lagkameratene dine i grupper på to eller fire. Denne funksjonen er riktignok ikke eksklusiv for mobilutgaven, men alle som har spilt PUBG på PC vet hvor mye søppel som ramler inn øregangen det sekundet man skrur på stemme-chat. Denne ufyselige oppførselen har jeg så langt ikke opplevd i PUBG Mobile.
Konklusjon
Jeg hadde aldri trodd at jeg ville anbefale Playerunknown's Battlegrounds på mobil til noen, men her er vi altså. Spillet byr på en forenklet, men likevel nærmest mekanisk komplett versjon av den populære flerspillerskyteren og det Tencent har fått til er rett og slett imponerende.
Dersom du lett lar deg frustrere av upresise kontroller vil jeg påstå at dette ikke er tingen for deg. For de som er villige til å holde et åpent sinn er det imidlertid mye moro å hente i PUBG Mobile, og opplevelsen er minst like intens som den man finner på PC.
Foruten litt teknisk kluss er det ikke mye å utsette på dette mobilspillet – kanskje med unntak av lengden på kampene. Mange ville vel regnet det som blasfemi, men jeg skulle egentlig ønske at Tencent hadde skrumpet inn brettet, redusert antall spillere og kortet ned på rundetidene. Eventuelt inkludert en slags blitz-modus for mindre tålmodige sjeler. 35 minutter er litt i lengste laget å tviholde på telefonen mens svetten renner og tomlene verker.
PUBG Mobile lar deg velge mellom tre grader av visuell valitet. Spillet anbefalte medium grafikk for iPhone SE, og skjermbildene i artikkelen reflekterer dette nivået.
Visste du at Epic Games pusler med en mobilutgave av Fortnite?
Utvikleren har begynt betatesting på iOS nå »