Anmeldelse

IntelliMouse Explorer 4.0

Microsofts siste bidrag på musefronten slekter naturlig nok mye på forrige reinkarnasjon i IntelliMouse Explorer-serien, men hvorvidt endringene og nyvinningene er verdt prisen avhenger av hvilken mus du sitter og knuger på for øyeblikket.

Få musserier har høstet like mye applaus som Microsofts IntelliMouse Explorer. Fra dagene med optisk mus for første gang fram til dagens IntelliMouse Explorer 4.0, har det naturlig nok vært en omfattende forandring. Utseendemessig klarer du nok fortsatt å sjelne det orginale utseendet godt gjemt inne blant nye, hardere linjer, men forandringene har vært minst like store på den tekniske siden.

De første utgavene i serien hadde problemer med oppdateringshastigheten. Raske bevegelser ble i praksis ignorert, ettersom musa ikke klarte å registrere forflyttelsen. Resultatet ble mye roping og forbannelse i opphetede kamper i ulike skytespill. Med v1.1 og v3.0 ble dette problemet rettet opp, og dagens mus slekter naturlig nok mye på v3.0. De av oss som har tilbrakt utallige timer med forrige utgave ser kanskje ikke helt poenget med å komme med en ny mus som tilsynelatende ikke har store endringer fra forrige suksessformel.

Tøffeste musa i gata
Utseendet har blitt litt røffere og har fått langt strengere linjer enn det vi har sett tidligere. De helt myke formene har blitt byttet ut med sterke kontrastlinjer som går på langs av håndflatearealet. Navigasjonsknappene som befinner seg på venstre side er fortsatt der, men har blitt flyttet lenger opp på musa. Samtidig har knappene blitt skilt fra hvileområdet for tommelen på en mye mer markant måte, slik at man ikke opplever at man trykker på knappene ved en feiltagelse. Dette er et av de tegnene som tyder på at IntelliMouse Explorer nå er i ferd med å nå en fase hvor det kun er småting igjen å perfeksjonere.

Endringen som gjør størst inntrykk første gang man setter seg ned for å bruke musa, er uten tvil det trinnløse skrollehjulet. Det å bevege seg opp og ned i vinduer har blitt en helt ny opplevelse, der man ikke lenger må bevege seg fire-fem linjer om gangen. I praksis fungerer dette ved at musa sender mange små bevegelsesmeldinger ofte. Dette fører til at de av oss som har brukt skrollehjulet til å bla igjennom de forskjellige våpnene i spill som f.eks. Unreal Tournament 2003 eller Counter-Strike nå ender opp med å fly igjennom lista på brøkdelen av et sekund. Etter en del bruk blir du imidlertid vant med hvor lite du må bevege hjulet for at det kun skal oppfattes som en enkel bevegelse. Når du beveger hjulet sakte merker du også de små hakkene som registrerer bevegelsene, så fullstendig trinnløst blir en sannhet med visse modifikasjoner.

Skummel, skrollende rutine
Et element som mange har uttrykt sin frustrasjon over, er det såkalte magiske og mystiske skrollehjulet fra forrige versjon. Uten forvarsel kan hjulet plutselig finne på å bevege seg et hakk videre, noe som kan resultere i fullstendig havari i et intenst spilløyeblikk. Dette problemet dukker dessverre opp denne gang også, kanskje på grunn av at skrollehjulet nå er mye mer følsomt enn tidligere. I hektiske spilløyeblikk hvor det kan gå hardt utover både mus og musematte med iherdig, panisk museflytting, hender det at skrollehjulet tipper over et lite hakk akkurat som tidligere. Foreløpig er problemet tilsynelatende mindre enn før, men det gjenstår fortsatt å se hvordan dette utvikler seg etter hvert som musa blir mer og mer slitt. Selve utseendet på hjulet er også endret. Den mørke varianten vi er kjent med fra tidligere har blitt byttet ut med et lysegrått hjul med større mellomrom mellom rillene.

Laseren på musa har tilsynelatende fått en oppgradering når det kommer til styrke og hvor godt den klarer å registrere flater. Under spilling med den nye versjonen må man løfte musa noe høyere før man får flyttet den uten at bevegelsen registreres. Dette kan skape et par særdeles merkverdige bevegelser de første timene, men er som et par elementer jeg har nevnt tidligere bare en ren vanesak.

Vipp, vipp, vipp, vippetangen
I tillegg til det vertikale skrollehjulet, har musa også fått støtte for horisontal skrolling. Dette gjøres ved å vippe skrollehjulet til den siden man ønsker å bevege seg mot. Denne funksjonen er imidlertid ikke stort å rope hurra for, da den kun ser ut til å registrere hvorvidt man tipper hjulet til siden eller ikke - og ikke hvor mye man tipper det. Hvis man hadde klart å gjennomføre denne funksjonen på samme måte som det trinnløse skrollehjulet, ville vi nok ha sett en langt mer praktisk versjon av musa enn den vi har i dag. Sidelengs skrolling ved å vippe på skrollehjulet er imidlertid noe jeg har brukt veldig lite, kanskje fordi den konvensjonelle bruken fra tidligere mus ligger som et slør over mine vanlige bruksvaner. Jeg spår at dette er en av de funksjonene som kommer til å bli forbedret i neste versjon av musa (så da har vi et utgangspunkt for v5.0 også).

Musa føles lettere og mindre solid (en litt mer plastaktig følelse enn tidligere), men om dette faktisk er tilfelle må vi nok vente både ett og to år før vi får se. De første IntelliMouse Explorer-utgavene hadde svakheter i ledningsfestet, problemer som først ble synlige etter utallige dager med aktiv spilling. Dette problemet ble korrigert raskt til neste versjon og 4.0 ser ikke ut til å lide av dette. Vekten kunne gjerne vært litt høyere slik at bevegelsene får mer motstand.

Den nye formen på musa er dessverre ikke bare positiv, ettersom det nye designet krever en skarpere vinkel i håndleddet under bruk. Dette fører til økt stress mot et ledd som allerede er farlig utsatt for de som bruker datamaskinen daglig, og kunne gjerne vært unngått ved å ha en slakkere bue over bakenden av musa (slik vi er vant med fra versjon 3.0). Den nye formen gjør imidlertid at adgangen til høyre og venstre museknapp blir enklere og føles bedre enn i forrige versjon.

Konklusjon
IntelliMouse-serien har lenge vært ansett som en av verdens beste museserier for spilling. Versjon 4.0 er intet unntak, selv om den har fått en skarpere og kanskje ikke like ergonomisk god form. De endringene som har blitt gjort med skrollehjul og sideknappene er forandringer man fort ser på som nødvendigheter, og som etter hvert blir selvfølgeligheter. Dersom du allerede sitter med en IntelliMouse Explorer 3.0 i hånden, er kanskje ikke endringene som har blitt gjort nok til å rettferdiggjøre en oppgradering. Skulle du imidlertid aldri ha hatt kontakt med Microsofts beste bidrag på maskinvarefronten, er det ingen grunn til å utsette planene om oppgradering.

Siste fra forsiden