På fredag offentligjorde Intel at de har signert en endelig avtale om overtagelsen av programvareutvikleren Havok. Havok har utviklet tekniske løsninger for flere kjente filmer, eksempelvis The Matrix og Kingdom of Heaven. På spillfronten er de mest kjent for sin Havok fysikkmotor som blant annet ble brukt i BioShock og Crackdown, samt i en modifisert utgave i Half-Life 2.
Selv om Havok nå er fullstendig underlagt maskinvareprodusenten, mener Renee J. James, underdirektør for Intels softwaregruppe, at den daglige driften vi fortsette som før.
– Havok kommer til å holde på som før, noe som gjør dem i stand til å fortsette og utvikle produkter som vil bli tilbudt på samtlige plattformer, forteller hun.
Havoks administrerende direktør David O'Meara er også fornøyd med avtalen.
– Intels omfattende teknologiinvesteringer og kundemasse, gjør det mulig for Havok å vokse raskere inn i nye markeder, med nye produkter, enn om vi hadde gjort det organisk, kommenterer han.
Hva Intel måtte ut med for å sikre seg avtalen er foreløpig ukjent.