Blogg

inFamous: Second Son

Innta Seattle med røyk, neon og superkrefter                             

Her er det vi vet om inFamous: Second Son.

KÖLN (Gamer.no): Man skulle kanskje ikke tro det, men i år er det elleve år siden Sly Cooper ankom plattformsjangeren med brask, bram og sjarmerende tyvestreker. Siden den gang har barnlig plattformlek utviklet seg til superkrefter og skyting i åpne verdener når Sly Cooper ble byttet ut med Cole MacGrath og inFamous.

Fortellingene om den elektriske supermannen hvis skjebne lå helt i spillerens hender ble raskt blant de mest populære seriene på PlayStation 3, og nå vender Sucker Punch tilbake til inFamous-universet i anledning overgangen til PlayStation 4. Denne gangen får vi stifte bekjentskap med en splitter ny hovedperson med helt nye krefter. Her er det vi vet om inFamous: Second Son.

Spillscener fra inFamous: Second Son.

Jakten på superkrefter

Du tar på deg rollen som Delsin, syv år etter slutten på inFamous 2. Handlingen er satt til byen Seattle i USA hvor man får boltre seg fritt på tvers av en diger, åpen verden. Alt er derimot ikke fryd og gammen for Delsin som har oppdaget sine egne superkrefter i et univers hvor myndighetene har nulltoleranse for den slags. Sikkerhetskontroller er strødd omkring i byen og soldater gjør sitt ytterste for å stoppe alle supermenn og –kvinner i de forente statene.

Fly away!

Delsins første superkraft er evnen til å gjøre seg selv om til røyk, men det går ikke lang tid før han oppdager at han faktisk kan absorbere krefter fra andre raringer i Seattle også. I en trailer får vi blant annet se hvordan han får evnen til å kontrollere neonlys, og utviklerne har fortalt oss at dette bare er toppen av det såkalte isfjellet.

I en sekvens vist fram bak lukkede dører under årets Gamescom fikk vi se hvordan Delsin skal snike seg forbi en vaktpost. Her blir han tvunget til å legge hånden på en skanner, hvorpå spilleren blir nødt til å mime de samme bevegelsene i virkeligheten. Den nye Dualshock-kontrolleren duger her som skanner, og når man selvfølgelig blir tatt uler det lyd fra kontrollerens innebygde høytaler. Høytaleren vil også kunne brukes når Delsin ringer til figurer i spillet.

Det er tydelig at Sucker Punch har tatt på seg oppdraget det er å ta i bruk alle funksjoner som kan tynes ut av en PlayStation 4, mye på samme måte som Killzone 2 gjorde i sin tid med PlayStation 3. Følelsen av gimmick henger tett i luften, og uten å ha testet dette i praksis kan jeg umulig se for meg hvordan disse to funksjonene vil forbedre spillopplevelsen.

Herlige effekter.

Den gode følelsen

Det som virkelig vil komme til å bety noe i inFamous: Second Son er hvor engasjerende det blir å løpe rundt som Delsin i Seattle i forhold til Cole MacGrath i New Marais. Med tanke hvor godt inFamous 2 faktisk var blir det spennende å se om de amerikanske utviklerne kan overgå seg selv nok en gang. Det vi har sett så langt tyder uansett på at Sucker Punch fremdeles har greie på smidige spillfigurer som lekent kan klatre på hustak og banke slemminger med enkle våpenkombinasjoner.

Ved å ta i bruk røykkreftene sine kan Delsin sveve gjennom luften, løpe lynraskt, kaste røykbomber og slynge seg selv himmelhøyt ved å skytes ut fra lufteanlegg. Så bærer det ofte kraftig ned i bakken igjen med sus, smell og herlig grafikk. Spillet ser svært imponerende ut, og de ulike kreftene skinner med mange forskjellige effekter. Detaljerte ansiktsanimasjoner setter også tonen for det som forhåpentligvis blir en engasjerende historie hvor Delsins bror er involvert på et eller annet vis.

Byen er også en viktig nøkkelspiller, og med dynamisk vær, en monorail og uendelige muligheter for nye superkrefter rundt hvert eneste hjørne har Seattle aldri sett bedre ut. Og det til tross for galskapen som lurer på innsiden.

Les også
Anmeldelse: inFamous: Second Son

inFamous: Second Son kommer i salg for Playstation 4 en gang i løpet av 2014.

Siste fra forsiden