Rollespillekspertene Bethesda Softworks jobber i disse dager med det femte kapittelet av den klassiske The Elder Scrolls-serien. Mye tyder på at Skyrim, som det heter, blir en av årets aller største spillutgivelser. Vi har vært heldige nok til å se på spilletved flere anledninger. I tillegg har vi bivånet en massiv intervjurunde med spillprodusent Todd Howard.
Vi føler altså at vi begynner å få god oversikt over spillet, men det lekker stadig ut ny informasjon. Siste nytt er at spillet ikke får en demoversjon slik de fleste store utgivelser gjør. Klargjøringen kommer fra en av spillets medprodusenter, Craig Lafferty, under et intervju med Gameplanet.
Årsaken skal enkelt og greit være at spillet er for stort og komplisert. Skyrim skal angivelig være av omtrent samme størrelse som Oblivion, men spillets røffe terreng gjør det mer tidkrevende å navigere. Lafferty sier at det måtte blitt en gigantisk demo, og at de ikke kan prioritere noe sånt midt oppe i utviklingen av selve spillet.
Dermed håper vi å få nok en titt på det etterlengtede rollespillet under årets Gamescom-messe i Köln, så dere vet hvordan ståa er. Dit sender vi to journalister for å suge til oss alt nytt i spillbransjen. Forhåpentligvis betyr det også en aldri så liten Skyrim-presentasjon. Sannsynligvis på Xbox 360, slik Bethesda foretrekker.
The Elder Scrolls V: Skyrim utgis den 11. november, til PC, Xbox 360 og PlayStation 3.